Cesta kolem světa za 120 dní
USA: Gooseneck, Monument Valley & Grand Canyon

26. den: 6. 10. Gooseneck – Údolí Králů - Monument Valley

Vycházející slunce tentokrát přivítáme v Goosenecku (Husí krk), což je státní rezervace, i když jde jen o jednu jedinou vyhlídku na neuvěřitelný skalní trojmeandr řeky San Juan. Vzhledem k tomu, že jde o 300 metrů hluboký kaňon, být tu o ranním slunci moc praktické není, protože než se dostanou paprsky trochu dolů, byla by to věčnost. Ale tohle je aspoň pořádný kaňon, né ten zítřejší kamenolom Velkého kaňonu.

Gooseneck Viewpoint

Cesta Údolím králů

Nacházíme infomapku o nedalekém Údolí králů, kterým se proplétá asi 25kilometrová pouštní cesta. Vracíme se kousek pod drsnější sjezd Moki Dugway a prašnou stezkou vyrazíme po prérii obrousit další spodní části Malibáčka mezi skalní obry jako Balanced Rock, Lady in Tub, Castle Butte, Battleship Roocks, Seven Sailors, které zde již mají veškeré parametry Monument Valley, jen bez ostatních lidí a vstupného.

Údolí králů

A pomalu k monumentům

Nedaleký Mexický Klobouk dal jméno nejen skále, ale i hřbitovu a umírající vesnici, odkud jen za posledních 20 let uteklo 90 % obyvatel na současných 30, ale i tak je tu motel, hotel, pizzerie a benzínka. Hned za tím na silnici 163 se začínají rozprostírat Monument Valley včetně asi nejklasičtější ontheroadovky na světě. Zdejší krajina je indiánskou rezervaci, tak podél silnic jsou všude jejich stánky. Silnice projede kolem několika monumentů, ale ta hlavní část je svedena k indiánskému parkovišti, kde se vybírá vstupné. Ale zatímco normálně by měl člověk mít alespoň šanci na projetí okruhu mezi dalšími monumenty, nedávný déšť cestu pro naše auta údajně znemožnil a je možné využít jen safari projížďku za nějaké tři stovky. Co jsem slyšel, tak pokus o projetí se do pouště po jiných polňačkách končí vždy u indiánských chlapíků, kteří se dožadují za „povolení k vjezdu“ rovnou dvou stovek. Jeden si myslí, že se zbláznili, ale za chvíli profrčí kolem Japončík a bez mrknutí oka ty dvě stovky vytáhne, tak ještě že jsme si projeli tu cestu Údolím Králů před rezervací. Ony by se stejně ty monumenty viděli zas jen z jiných úhlů.

Mezi monumenty jsme se také přehoupli do Arizony, už patnáctého státu na trase. Nedaleko jsme vynechali i hraniční zajímavost Four Corners, kdy se na jednom místě setkávají hranice 4 států. Všechny hranice kolem jsou přesně pravítkové, tak tam kromě pokladničky Indiánů a nějakého betonového klacku není vůbec nic. Ale i další národní parky v okolí by stály za vidění. Naštěstí v USA se toho moc nezmění ani za 10 či 30 let, což se o desítkách jiných destinací rozhodně říci nedá. Tak příště a teď ruty šuty Arizona… je posledním „pevninským“ státem USA (do Unie vstoupila jako 48.) s rozlohou bezmála 300 tisíc km2, 6.6 milióny obyvatel a hlavním městem Phoenixem (1.5 mil. resp 4 milióny obyvatel).

Nejklasičtější ontheroadovka v Monument Valley

Navajo National Monument

Sjedeme na jakýsi drobný Navajo National Monument, kde v hlubokém údolí je k vidění indiánská vesnice vestavěná do velikého skalnatého převisu. A pak už máme co dělat, abychom to do deváté stihli na parkoviště nad Velkým kaňonem. Na 50 kilometrů jsme se přiblížili i trase slavné route 66, které se ale náš roadtrip úplně vyhnul. Ona totiž vede dost jižněji a zas tak moc top hot spotů nenabízí. Navíc šestašedesátka až na pár výjimek už prakticky neexistuje, ale sledovat se stále plus mínus lze. Právě nedaleký Flagstaff je jednou z jejích hlavních prérijních center.

Na parkovišti ale kromě v klidu pasoucího se losa není nikdo. Než přečteme pár informací a okoukneme okolí, Pavel s Marcelou se skřípotem gum přijíždí, i když se v NP Mesa Verde pořádně zasekli a ani v pelášení nezaregistrovali průjezd Monument Valley. Něco sníme, něco popijeme, něco zdrbneme a sjedeme před hranici parku, kde se na několika místečkách už chrní v autech, aby se zbytečně nedráždilo v parku. (280 mil)

27. den: 7. 10. Grand Canyon National Park

Ráno vjíždíme do parku, ale furt moc brzo, aby placené brány s kontrolou a mapkami byly otevřené. První na řadě je Desert View s vyhlídkovou věží, několika suvenýry i kempem s předraženou benzínkou. Tak k útesu nechat se oslnit nejúchvatnějšími panoramaty… a vono vlastně nic. Je to tak obrovské, že to vypadá ledasjak, ale než jak nejhlubší kaňon světa spíš jak nějaký kamenolom. Navíc počasí je nic moc, zataženo a vše do šeda, což ještě umocňuje bahnivá hnědá stružka na dně. A ještě si tu po zídkách vesele drandí chlupatí pavoučci o velikosti podrážky.

USA Roadtrip
Grand Canyon z Desert View

Bez slunce z toho porouchaná fotoprdlavka moc neudělá

Přes Grandview Point dojíždíme na hlavní a poslední zastávku na jižním břehu kaňonu. I když se kaňon táhne na délku 460 kilometrů, přístupů do něj je jen pár a hlavní jsou zde na obou březích, které lze v jednom, či dvou dnech lehce projít. Pěšky to z jižního na severní útes (rim) nebude víc jak 30 kilometrů, autem ale asi 300. Tady už je to masovka, obrovská parkoviště, která se ale i teď mimo sezónu rychle zaplnila do posledního místečka. Další vychytávkou národních parků jsou bezplatné shuttle busy, které spojují některá místa v parku, tak není problém s hledáním míst, nekonečnými fronty na malých silničkách a s tím, jak dělat jednosměrné treky. Dá se chodit po horní hraně a na několika místech vedou excelentní trasy až dolů. To je asi 1600 výškových metrů ještě s tím blbým rozdílem, že výstup je až na závěr. V jednom dni se to samozřejmě nedoporučuje a žádná veřejná cedule se o tom ani nezmiňuje. Ale když člověk pak vidí na dně kráteru funícího obtloustlého Američana v pantoflích s malou petkou vody, asi vědí, proč to nedoporučují. My na to měli půl dne. Ono totiž už je zas nějak půl druhé.

Předtím jsme očíhli hlavní přecpané vyhlídky. Kaňon má vlastně dvě části, o tisíc metrů níže je travnatá rovina, ze které padá skutečný ostře řezaný kaňon řeky Colorado, která je tak vidět jen na několika průhledech. Já vymetl všechny horní vyhlídky, zatímco ostatní nabírají vařením na parkovišti cenné kalorie.

Grand Canyon

Bright Angel Trail

Vydáváme se na Bright Angel Trail, který spojuje oba břehy pořádnou cestou, po které předpokládáme noční návrat, což nebude s baterkou, či úplňkem problém. Nejdřív sešup po skalní stěně, do které se vytesala pohodlná serpentinová cesta, která se po 3 mílích začne narovnávat. Na trase je i několik pramenů, které ale nemusí být pravidelného vývěru. Na dno začínáme klesat mezi posledními, ale ani zespoda se úplné davy nehrnou. Ostatní jsem pověřil vedením průzkumné čety, zatímco já si udržuji své neochvějně pomalé tempo

Po poklesu o pár stovek metrů konečně začíná nabývat kaňon své mohutnosti. Ale šedý hnus nad hlavou a v údolí si zjevně říká, že sem se budu muset někdy vrátit za panoramatama. Serpentinami dále klesáme až do Indian Garden, což je příjemná oáza na půli cesty, kde je možné i kempovat.

Odsud se konečně cesta napřimuje, je pět večer, takže soumrak je za hodinku a vymýšlíme co dál. Já, který normálně vlezu kamkoliv a návrat v hluboké noci je standardem, jsem kupodivu pro tu srabáčtější variantu dojít jen 5 kilometrů na Plateau Point a sešup k řece si odpustit. I když Zuzu elán měla, zůstává se mnou a Pavel se jal hnát Marcelu až na dno údolí. Tak peláší, zatímco my se ještě smočíme v říčce a v pohodičce si už po rovince pokryté kaktusy dojdeme až na hranu dolního kaňonu. Jen se tady už člověk necítí vůbec jako na polodně kaňonu, protože jeho stěny jsou hodně daleko. Ale na chvíli prosvitlo slunce, které udělalo hrozně moc a krajina vypadá ihned úplně jinak (a líp). Užíváme konečně mírně prosluněné pohledy na řeku Coloradu. Něco dlabeme, zatímco hluboko pod námi na stezce tušíme hnaného Macíka.

Řeka Colorado...

z Plateau Point

V Indiánské zahradě se loučím se světlem a se Zuzu. Vracíme se stejnou cestou, ale možností je víc. Ta nejhezčí a o trochu divočejší po sestupu až na dno kaňonu vede o kilometr vedlejším údolím (kdyžtak si cesty i řeku lze projet aspoň na google mapách). Ke konci dlouhého výstupu se kolem mě přežene i Pavel s Marcelou, takže až dolů v pohodě. Dokonce i druhý den se mohli hejbat. Ono taky po pár měsících cestování na Aljašce a Kanadě je ta fyzička někde jinde. Nahoře jim stačila jejich osvědčená cikánská sprcha na parkovišti, ale to je tak nějak už moc i na mě. Po dnešku bych sprchu docela uvítal, tak jsme sjeli do kempu, kde ale žádná sprcha stejně nebyla, tak do jejich kempů to má smysl asi jen s vlastní obývákem, kuchyní i koupelnou. Aspoň že s tekoucí a pitnou vodou v parcích problém není. A pak už jen návrat na naše spací místečko. (80 mil)

28. den: 8. 10. Little Colorado Valley

Necháváme je spánku a vaření a hned zrána míříme zpátky do Utahu. Ale ještě předtím docela zaujme podél silnice kaňonek Malého Colorada, který se ani nedostal do národního parku, ale není rozdělen na dvě patra, hluboký je taky dost a pořádně zařízlý do okolní roviny, že vypadá až mordorovsky pěkně. Uzavírka nás svedla z dalších plánů, čímž se dostaneme k přehradě Glen Canyon, kde řeka Colorada se procpala červenými skálami nalepenými v tenoučkých vrstvách. Nad přehradou se rozlilo po pouštních šutrech, které přitáhlo pár turistických lodiček.