Cesta kolem světa za 120 dní
USA: New York

12. den: 22. 9. NEW YORK

Let na americkou pevninu do New Yorku máme s Iceland Air. Tady byla letenka už docela drahá (7400 Kč za jednosměrku), ale i tak to zavánělo spíše lowcostem, i když batoh mohl do podpalubí. V New Yorku na letišti JFK přistáváme po poledni. Ostudně lezu na americkou pevninu až po 16 letech cestování. Vstup do země byl jeden z nejméně problematických (dopředu bylo jen třeba přes internet obnovit ESTA za 14$). Celníkovi se po zodpovězení prvního otázky, zalíbil roadtrip a jen popřál šťastnou cestu.

New York

Flatiron

Empire State Building

Nejdřív trochu prakticky. Máme na cestu 4 týdny s tím, že odlétáme od druhého oceánu z Los Angeles. Cestovat po Státech jinak než autem skoro ani nejde a projet je napříč, patří k jedněm ze základních cestovatelských představ. Co projet autem ale člověk už nepotřebuje, jsou desetimiliónové megapole na Východě. Na to ale stačí pár dolarů na autobusy či vlaky (u nás dopředu koupenými lístky na Megabus.com z NYC do Washingtonu po 3 dolarech). Navíc vyzvednout půjčené auto kdekoliv jinde než v New Yorku je mnohem levnější.

Hotely či motelové řetězce se dají najít od 40, ale spíš přes 50 dolarů. Může se vyplatit tohle hledat přes Priceline nebo na bookingu na poslední chvíli, ale my si velmi brzo udělali z našeho auta campervan a místo postelí s naskládanými ručníčky přespávali spíše pod hvězdnou oblohou na úžasných a opuštěných místech. To má ale také výhodu (či nevýhodu), že denní světlo se využije do mrtě a není prakticky jediný volný okamžik. Třeba na psaní deníku. Takže ze Států se v bloku nedochovala téměř čárka a následující spisky budu lovit po více než půlroce z paměti. Tak uvidíme, co z toho vznikne. Zastávky k vidění jsem moc nepřipravoval. Ani žádný lonely jsme netahali a základní itinerář jsem jen okopíroval z programu pár cestovek a z paměti viděných filmů.

Dobrý tahák na peníze si letiště JFK vymyslelo na svém vláčku. Je jako metro, od kterého je to jen jednu stanici, ale tenhle úsek je třeba projet za 5 dolarů a teprve poté lze zaplatit standardní taxu 2,5 dolarů za jízdu (či o něco levněji po nabití zdejší openkradku). Vstupem na linku metra se dostáváme do tradičního multikulti vozu. Ve vagónu jsou všechna myslitelná etnika. Nicméně jedno konkrétní a nejvíce zastoupené nevypadá vůbec přívětivě. Nerad bych jel tímhle metrem tam, odkud přijíždí. My vystupujeme v klidném Brooklynu, kde máme zabookovaný hotel YMCA Greenpoint (pokoj za 84 dolarů se snídaní, společné koupelny, možnost vstupu do bazénů i veškerých aktivit a kurzů, které stejně nemáme časovou šanci využít).

Panoramata Manhattanu

New York

Vyrážíme hned na Manhattan, který máme přes řeku. Brooklyn je příjemné místo bez mrakodrapů s maloměstským šmrncem. Až u řeky roste zastoupení betonu a graffitt. Na Manhattan přes East Channel přejdeme Williamsburg Bridge (poté co se párset metrů musíme od řeky vracet k místu, kde se na most nějak dostaneme), ze kterého byly nezvyklé pohledy na Manhattanské panoramata, kterým na severu vévodí unikátní špička Chryslerova mrakodrapu (druhý nejslavnější po Empire). I na druhé straně dlouho kráčíme nad ostrovem, než klesneme na pevnou půdu v Malé Itálii. Konečně se dostáváme do filmů, uliček starých domů s vnitrobloky a klokotajícím životem, mezi žluté taxíky a tak prostě všechno. Vždyť tohle město zná každej.

V Chinatownu dáme večeři (4$ + dolarová diškrece, v každé restauraci se předpokládá tak nějak dvacetiprocentní dýžko) a s pádem tmy se dostáváme do centra ke knihovně, radnici i ex ground zerou, kde už se po více než deseti letech od náletů tyčí 541 metrů (respektive nenáhodných 1776 stop) vysoká Věž svobody. Dnes už se zove One World Trade Center (1WTC) a slavnostní otevření ji čeká za 6 týdnů. Po setmění už docela vylidněnou čtvrtí mrakodrapů scházíme k metru na Chambers a frčíme s jedním přestupem do hotelu, který je naštěstí od metra jen dva bloky.

13. den: 23. 9. NEW YORK

Zuza měla jakousi představu ranního plavání a kurzu jógy, ale postel po 13 dnech jednoznačně vyhrává i u ní a sotva stíháme prožrat snídaňový voucher v americkém snacku. Batohy necháváme v úschovně a metrem přejíždíme k Central parku, který na obrovské ploše 4 krát 0.8 kilometr vykrývá prostředek Manhattanu. Ale vše důležité je stejně na 59 ulicích jižně od něj. Kolem parku jsou nejdražší rezidence ve vysokých věžových domech. V parku je několik jezírek, skal i relativně divoké přírody, stejně tak jako uměleckých děl a spousta cvičících propriet.

Nevídanou oázu v betonové džungli trochu prošmejdíme a pouštíme se do útrob New Yorku. Město toho nabízí hodně i na celý týden, tak máme v plánu jen nasát atmosféru a nepouštět se do žádných placených atrakcí ve skrytu betonových stěn. Na ty bude lepší si někdy vyšetřit samostatnou městskou cestu a nakoupit třeba návštěvnické karty, v jejichž ceně je vymetení všech možných památek a atrakcí. Navíc Zuza si tohle už před mnoha lety odbyla, tak na tohle bude chtít najít jiného nedobrovolníka.

Central Park

NYSE na Wall Streetu

Vymetáme nejslavnější místa víceméně po Broadwayi, která prochází celým ostrovem a narušuje pravidelný obdélníčkový půdorys – Rockefellerovo centrum, Times Square, Grand Central Station, Empire State Building, Chrysler Building, moji nejoblíbenější americkou stavbu – Žehličku / Flatiron. Přes Union Square se sběračem příběhů, Malé Itálie, Francie i Číny po až překvapivě volných ulicích dorážíme na dolní Manhattan a na Wall Street s, pro mě a pár dalších, ústřední barákem Newyorské burzy. Tamní ulice už jsou sešněrovány betonovými a železnými zábranami. Navíc sem jsme dorazili opět za tmy, kdy už je zde vše opuštěno.

Vracíme se do hotelu pro batohy a ještě chvíli si užijeme bezpečné zázemí, protože odjezd autobusu do Washingtonu máme až v jednu po půlnoci. Autobusy společnosti Megabus mají odjíždět z 34. ulice u řeky Hudson. Očekával bych alespoň nějaký terminálek, ale silnici opravují (je před půlnocí!) a nahánějí nás do vedlejší, kde známku zastávek naznačuje jen fronta na chodníku, odkud jednou za hodinu odjede autobus. Ten náš by nás měl optimálně převézt nocí přes Baltimore a Philadelphii, v kterýchž jsme stačili ze státu New York hned vypadnout do státu New Jersey, a pak přes Pennsylvánii, Delaware a Maryland až do Dí-Sí. Šest států za šest hodin a večer ještě pěšky do sedmého… tady by se to čárkovalo.