Havajské ostrovy 2012
(2. Honolulu - Hilo)

1. 11. Praha - Amsterodam

Začínáme po poledni letem ČSA do Amsterodamu. Zas takový trapný přestup, kdy člověk letí hodinu a půl přesně na opačnou stranu než kam poletí za 5 hodin. Po čsa-hodech v podobě pěti minipreclíčků jsem to kupodivu zalomil a probral se až nad deštěm smáčeným Amsterodamem. Tady jsme procourali obchody, zaslintali nad výlohy s čokoládou a zapadli na internet. čekačka už tady je asi 5 hodin.

Po setměni lezeme do koreanairovského jumba. Máme tradičně poslední sedačku, čímž se může stát, že jsme na konci trasy jídleního vozíku a dojde ta lepší varianta jídla. U Korejců to ale nevadí. Obě kombinace jsou děsivé. Nezklamali a smrtelná nabídka "beef or bibibam" tu byla zas. Servíra jsem zase trošku uzemnil otázkou, jestli by nebylo "something normal for normal people". Získal jsem tak aspoň kýbl čínské polévky. Cestu jsem pak prokoukal drsňáckými filmy Madagaskar III a Doba ledová IV. A hlavně jsem skoro celej let prospal. Pravda, za pomoci drobné pilule, ale těhle 13 hodin do Soulu uteklo hodně rychle.

2. 11. Incheon - Honolulu - Hilo

Dnešek má asi 40 hodin a dvě noci. První byla úspěšně zdolána a přistáváme nad pláněmi odlivové bahnité půdy u korejského Incheonu. Tady máme další 6hodinový přestup. Ranní dlabanec v letadle v podobě jakési omelety mě rozhodně nenadchl, ale hledání něčeho pozřeníhodného bylo přerušeno typickým smradem korejských jídel. Lácí to tu taky neoplývalo, tak jdeme najít v horním patře tranzitu oddychový koutek a já rozbaluju sušenkové zásoby z Ruzyně. Každopádně příští do Korean Air jedině s pořádnou zásobou kuřecích řízků.

Nahoře mají i fajnové sprchy, ručníky k dispozici, tak jsem se vyrochnil v teplé vodě, s kterou to bude následujících 17 dní trošku haprovat. Pak tu byl internet, minikino, masážní křesla. Z domova máme nafasováno čtení tak na 2 týdny dopředu, takže to uteklo vcelku rychle.

Havajské ostrovy

Waikiki s Diamond Head na ostrově Oahu

Sopka Pu´u´ula´ula na ostrově Maui

I z dalšího letu se mi povedlo opět udělat noc. K večeru míjíme datovou hranici a dnešek máme zase od rána, kdy přistáváme nad sluncem rozzářeným Honolulu. Naštěstí teplo není nijak brutální, ale i ta půlhodinová procházka po letišti k imigračnímu dává zabrat. To proběhlo bez problému, na vytisklou Estu se ani nekoukli, jen shrábli otisky všech prstů. Korejci oproti některým zkazkám dorazili více než podle plánu. Sice jsme letěli na malý terminál, ale tohle jsme prokaučovali, protože Goučko do Hila žádný předchozí let neměl. A jako že lítali ledaskam. Takže nás čeká další sakra dlouhé čekání až do odpoledne. Každopádně jsou i horší varianty, a to lety operované Mokulele Airlines, o kterých se zkazky a jejich věčně rušených letech opět potvrdily, protože na tabuli dnes u nich svítily zpoždění i 12 hodin.

Courali jsme po letišti, ale mimo tranzit venku prakticky nic není. Jen asi dva krámky s předraženým hotdogem. Ale na válení se pod palmou hezky v teple taky není nic špatného. A někteří možná na dnešní den bez pohybu ještě chvíli vzpomínali. Mezi terminály, které jsou od sebe pěšo i na více než půlhodinu, sice jezdí v půlhodinovém intervalu shuttlebus, ale nevím, co by člověk musel na zastávce předvádět, aby se řidič uráčil zastavit.

Vnitrostátní lety kromě Hawaiina mají nejodlehlejší "komuter terminál", který vypadá na úrovni horší zaplivané nádražní haly. Při odbavení se ještě připlácí 17$ za každé zavazadlo, což čerstvě dělá každá havajská aerolinka. Poprvé jemně překvapilo, že při dání karty nechtěli žádný pin ani podpis. No zelenáči, však se asi né nadarmo praví, že dneska v USA platí v hotovosti už jen zloději a Češi.

Tranzit byl už na úrovni lepší nádražní haly někde na Ukrajině. Ale letadlo byl klasický menší Boeing. Škoda, že jsem nesehnal žádný let s Pacific Wings. Jejich opodál stojící malá Cessna připomínající prvorepublikové aeroplány by byla lepší zážitek. Tady nám jen slečna v džínách rozdala džusíky, pověděla tradiční kecy o bezpečnosti a zalezla flirtovat k pilotům.

Havajské ostrovy

Hawaiian Air

Typická havajská rozvrásněná krajinka

Havajské přelety můžou být i slušným vyhlídkovým letem. Zrovna do Hila to vychází nejlépe, okoukne se honolulské mrakodrapno i se slavnou Waikiki Beach a kráterem za ní. Ideální máme průlet nad ostrovem Maui s její nádhernou sopkou a kalderou se spoustu menších kráterů. Jak na Měsíci. Tak se začínám hodně tlouci do hlavy, že jsem na něm neudělal alespoň 2denní zastávku. Kor, když ten Big Island byl po sopkové stránce o dost odlišný.

Z Big Islandu jsme neviděli nic, bó jsme seděli na blbý levý straně éra. Tady už okolí vypadalo hodně provinčně. Dneska máme hotel u letiště, abychom v pohodě dochrápali noc a zítra ráno mám objednané auto. I tady se to mohlo vymyslet lépe. Třeba si na zítřek domluvit odvoz od autopůjčovny zpátky na letiště. Ale tehdy jsme ještě měli nějak dojem, že Airport Hotel (objednaný přes Hostelworld za 65$) je od letiště kousek. Nebyl. Hlavně cesta od terminálu na hlavní silnici se zdála s plnou polní setsakra dlouhá. Autobus na letiště a ani chodník se tu nevedl. Holt v Americe se s pěšáky nepočítá. Vědět tu nekonečnost, zkusili bychom apoň stopa. Od světelné křižovatky už hostel nebyl moc daleko. Podle fotek i na první pohled vypadal slušně. Jen po bližším prozkoumání se uvidělo, že hostel jsou jen přízemní dřevěné chýše před tím slušným a větším barákem.

Hilo Airport Hostel patří nějakému Australanovi a není tu ani noha. Ale má to tu nějakou provinční atmosféru. Pokoj měl značné rysy kobky. Po sprše to chtělo konečně nějaký žvanec. Nedaleko je minikrámek a klasický americký píčpit (burgerový budet). Venku se zatím setmělo, tak se šineme po temných ulicích. V krámku se poprvé nakouklo do americké cenové kultury. Úplná láce nás asi nečeká. Zato blafovost potravin ano. Místní limonáda se složením fosforu a aspartamu vytvořila i fosforeskující moč. Vedle jsme se mohli oddat tradičnímu dilematu mezi hamburgerem a cheeseburgerem. No a pak už jen pád do hajan.