Kypr 2004

Čtvrtek 25. 11. 2004 - Kyrenia/Girna

Na hranicích nás díky baťohům kontrolovali tentokrát víc. Zamířili jsme k hlavnímu náměstí, kde na vás shlíží Ataturek. V bance jsem vyměňoval asi půlhodinu 20 euro za turecké liry, kterými se zde všude platí. Ale kdyby člověk získával 37 miliónů za půlhoďku i v korunách, asi bych se párkrát obětoval. Podle Lonelyho jsme našli místo, odkud by měly jezdit minibusy do Kyrenie. Ty tu sice nebyly, ale aspoň tu byla střecha, kde jsme přečkali pěkný slejvák. Pár místních se s náma snažilo dát do řeči, ale když zjistili, že kupodivu nemluvíme turecky ani arabsky, nic z toho nebylo. Po projetí několika stovek busů se nakonec ten pravý objevil.

Nicosia - Kyrenia Gate

Kypr severně od Nicosie

Cesta na sever do pitoreskního přímořského městečka trvala 2 hodiny, po které na nás shlížely z hor obrovské severokyperské vlajky. Cesta byla po pohodové dálnici, takže zastavení v Kyrenii byl trošku šok. Nejvíc to připomínalo Kambodžu. Totální chaos, žádný asfalt ani chodník, všude bahno a louže. Jestli tohle mělo být profláklé místní letovisko, tak těpic. Až po čase jsme zjistili, že zde staví jen kanalizaci, tak to vzali pěkně z gruntu.

Směřujeme ke dvěma levnějším hotelům v ulici za hlavním náměstím. Končíme v Bingöl Guest House, kde pokojík s koupelnou koštuje 15 miliónů lir. Protější Sidelya by možná byl lepší. Ubytování za moc nestálo, teplá voda netekla, v noci byla zima a za dveřmi řvalo čerpadlo. Aspoň majitel uměl anglicky, což pro mě ale tak velká výhoda vlastně není. Nandal nám spoustu informačních materiálů a dodal slova "winter coming". To zrovna nebyla slova, která bychom chtěli slyšet.

Kyrenie (Girna)

Kyrenský přístav s pevností

Kyrenská pevnost

Přístav a okolí vypadá suprovně. Turistická kancelář ale o mapce s traily, která by měla existovat, nevěděla nic. Tento zádrhel se ukázal následující den jako zádrhel dosti závažný. Hned u přístavu je velká pevnost z byzantských dob (vstup 9 miliónů, na ISICa 2 milióny). Člověk si tam může chodit kde chce, ale vše je prošpikováno kamerami. Smysl většiny chodeb asi těžko někdo pochopí, všude obrovské masy zdí, které však vevnitř mají jen jednu chodbu vedoucí nikam. V několika místnostech se to tváří jako muzeum s výstavkami vykopávek minulých kultur, či s nedávno objevenou potopenou řeckou lodí s amforami. Večer jsme už jen courali po molu, vyměnili další peníze (směnárny jsou na každém rohu), přeskákali pár výkopů a zdrhli před deštěm do restaurace u náměstí. Jídlo bylo výborné, spousta masa, ovoce, zeleniny a za málo peněz.

Výdaje: 17 500 000 TL (280 Kč)
Ubytování: Bingöl Guest House, Efeler St., Kyrenia - 7 500 000 TL
Doprava: minibus Nicosia-Kyrenia - 2 mil.
Jídlo: kuř.prsa+brambory, salát, ovoce a spol za 5.5 mil; freshjuice 2.5 mil.
Vstupy: pevnost - 2 000 000 TL

Pátek 26. 11. 2004 - Vojenský prostor nad Kyrenií

Noc byla vymazlená. Průběžně hučelo to čerpadlo a po půlnoci přišel orkán, který přinesl sníh a odnesl spoustu věcí. Co neodnesl, porozbíjel aspoň o zem. Ráno jsme koukali na zasněžený Kypr. Z těch pěti a půl stromů, co jim tady rostou, jich půlka popadala. No, za sněhem jsme sem fakt nepřijeli (teď máme únor a sníh jsem na Mělníku tuhle zimu ještě neviděl). Kupodivu tyhle divy nás nepřinutily vylézt z postele, protože venku pršelo (sníh zůstal přes den jen na kopcích za městem) a byla pěkná kosa. Dali jsme si leháro, že tu zůstaneme ještě den. Dneškem totiž padl plán na cestu na kyperské hory Trodos. Když je taková zimu a sníh u moře, tak co by nás asi čekalo ve výšce kolem 1500 metrů (nejvyšší hora Olymp je přes 1900 m.n.m.).

Hory nad Girnou

Když se k poledni počasí umoudřilo, vyrazili jsme pěšky k zříceninám hradu Hilarion (měl být asi 5 kilometrů za městem) s tím, že bychom se pak dostali k Sedmimílové pláži západně od města. Zamířili jsme nejpřímější přímkou přímo k hradu. Zakrátko opět začalo parádně pršet, a co nepromočil déšť z vrchu, udělala auta bočními sprškami, protože silnice momentálně připomínaly potoky. Déšťík neprospěl ani horským pěšinám, a tak jsme se většinou brodili bahnem. Cesta se navíc často rozdvojovala a většinou tak po hodině jsme zjistili, že naše odbočka určitě nebyla ta pravá. Nebudu to prodlužovat, celý den jsme bloudili po kopcích, a když už to vypadalo, že se blížíme ke hradu, tak na nás z vrchu shlíželi ozbrojení vojáci. Tím jsme objevili, že se celou dobu ploužíme vojenským prostorem. Pravda pár indicií tomu napovídalo - špačkárny (posedy to tedy asi nebyly), poházená munice a náboje, rozstřílené a opuštěné baráky. Radši jsme se dali na ústup do města. Ještě horší bylo, když jsme se dozvěděli, že na Hilarion jezdí taxíky a jen za 3 milióny lir, což je asi 20 Kč na jednoho. Takže žádný hrad, žádná pláž a den v pytli. Ale procházka to byla pěkná. Hrad příště, toho se nevzdám. Nicméně ten taxík bude asi větší jistotka.

Ještě jsme v kopcích chcípali hladem i únavou. V centru jsme zapadli opět do včerejší restauračky a dali si další porci. Pak ještě skočit nakoupit místní víno, sušenky, chipsy... Jen pán neměl zpátky čtvrtmilión, tak mi místo něj dal jeden bonbon. Hnusnej. U pevnosti zuřilo moře a vichr. Vlny dosahovaly pořádných rozměrů a vydatně kropily pobřežní baráky až po střechu. Ideální místo na piknik - tak jsem se trochu picnul vínečkem. Mára alkohol nepije (to sou mi dnes lidi), a celá flaška zbyla na mě.

Výdaje: 22.750.000 TL (370 Kč)
Ubytování: Bingöl Guest House, Efeler St., Kyrenia - 7.500.000 TL
Jídlo: večeře 8.5; láhev vína 4.4; chipsy 0.6; voda 1.25; sušenky 0.5)