Londýn (2.)

30. září: Londýn (City, Greenwich, Trafalgar, Camden, Soho, Earls Court)

V suterénu hotelu jsme objevili jídelnu obsluhovanou Slováky. Tak jsme se slušně nadlábli a skočili jsme koupit dvě nejdůležitější potraviny (voda a sušenky) do blízkého supermarketu Salisbury Local. Ve stanici metra jsme koupili celodenní jízdenku na městskou dopravu (4,9 na všechno nebo 3,5 libry jen na autobusy), skočili na metro a jeli do stanice Bank v londýnské bankovní čtvrti. Přes den se tu pohybuje na půlmiliónu kravaťáků, mimo pracovní dobu tu žije lidí tak tři tisíce. A ty rozhodně o sobotním dopoledni hlavu ven nevystrčí. Kolem starších bankovních baráků a nezbytné burzy jsme došli až k nejnovějším výstřelkům – kýčovité Okurce (podivné mají Britové představy o téhle zelenině) a zajímavějšímu dílu Lloydů od architekta Rogerse, který veškeré technické zázemí mrakodrapu zásadně dává zvenku na fasádu.

Míjíme další Monument a jsme na London Bridge, dřív nádherný most, dnes jediné čím se chlubil byly velké billboardy s odrhovačkou od Fergie. Dál: gotická katedrála, špacír podél Temže a hlavně skvost cukrářské viktoriánské gotiky Tower Bridge a pevnost Tower. Obé jsme důkladně prokroužili, zdlábli sušenku před Towerem a šli hledat metro. To zrovna má výluku, tak se hledají náhradní busy.

Sice fuška, ale dostali jsme se do londýnských Doků, kde jsme přestoupili na nadzemní vlak. A jsme v Greenwichi, tady se dá vlézt do námořních muzeí či nějakých akademií (zdarma jako většina státních muzeí, ale není čas). Hlavně tu ale máme kopec s parkem a na vršku s malou observatoří, která si hraje na pupek světového času. Zrovna něco slavili, tak byl den otevřených dveří – vevnitř spousta map, hodin, přístrojů a venku dav lidí stojících na jedné čáře na dvorku observatoře (jakože na nultém poledníku).

Po nezbytném dešti jedeme zpátky. Zastávka na Trafalgarském náměstí (galerie, Nelsonův sloup a kašny), Baker street, kde sice čučí Sherlock, ale madam Tussaudová zdrhla z práce a nezanechala po sobě jedinou zprávu (jako třeba kdy otevřeno a kolik za to). Holt vosk bude jindy.

Skáčeme na autobus do Camdenu, který si Mára ještě matně pamatoval z minulé návštěvy jako největší londýnskou blechárnu. Sice v tuhle dobu byl hlavní sortiment už jen od hašiše po kokain, ale momentálně byl důležitější dlabanec v zavírajících se čínských a indických bufících, kde doprodávají jídlo po libře a rozhodně se na tom nešetří.

Za tmy dojíždíme zpět na Trafalgar a módemanskou štrekou pokračujeme k Picadilly Cirkus se svítícími reklamami na udělání jednoho z nejfotografovanějších londýnských záběrů. Přes živoucí Soho, kde nás míjí jedna desetimetrová limuzína za druhou, se šouráme na Oxford street, kde už chcípl pes. A to by na dnešek fakt stačilo a jedeme zpátky k našemu Earls Courtu.

Výdaje: 16,69 L (700 Kč)
Ubytování: 10 L/postel (Olave House, Londýn)
Jídlo: 1,79 L (sůši 0.34; velká voda 0.45; véča v Camdenu 1)
Doprava: 4,9 L (denní lístek na městskou)