Info o zemích

Makedonie & Kosovo 2007

(3. - Kaňon Matka)

11.9. KAŇON MATKA - Skopje - Tetovo- Ohrid

Ráno nám přináší děda čaj a kafe, nechali jsme u něj batohy a odváží nás až do kaňonu. Za posledním miniparkovištěm začíná klasický kaňon. Vybudovali v něm bohužel přehradu, na které něco kutí české firmy, takže jednak tím a jednak suchem je hladina 10 metrů pod normálem. Přehradní jezero má asi 10 kilometrů a je krásně zelené. Protéká jím řeka Treska, skály stoupají nad nás až o 700 metrů. Celé území je mimo kajakářů také základnou jeskyňářů. Kolem je řada jeskyní a ponorných říček. Bohužel nějaké informace o možnostech se tam dostat, tu nebyly. Mimo Pioneerskeho domu, kde se dá nabaštit, možná teda i ubytovat, jsme na moc věcí nenarazili. U domu, tedy na začátku kaňonu je ještě malý kostelík svatého Andeje s, jak jinak, krásnými a barevnými ikonami.

Kaňon Matka...

...s řekou Treska

Kaňon si pokračuje ještě dál a za ním jsou určitě taky nádherné místa, nějaké planiny a hlavně naprosté pusto. Na vícedenní trečík asi dobrá destinace. Ale na jeden den taky bomba. Ono vůbec poznávání kaňonů má něco do sebe. Co se furt někde tahat po horách a chodit po hřebenech nahoru-dolů, když si člověk přírodu užije v kaňonu obklopen skalami a hlavně, jde se skoro po vrstevnicích (hlavně tady). Už v tom provensálským Verdonu mě to chytlo, ale po Matce se musí uznat, že to není blbý nápad:) Kor když si člověk nechá ty batohy na základně.

Takže je brzo ráno, nikde ani noha, po kamenném chodníčku obcházíme přehradu, míjíme kostelík s Pionýrským domem a po stezce linoucí se podél kaňonu. Místy je cesta zajímavá, do strmé skály vytesané pěšina, každým metrem od základny cesta pustne a zmenšuje se. Výhledy na kaňon jsou nádherné. Někde se ponoříme do hustého lesa a probíjíme se keříky obsypanými bzučícími včelami, kus utržené stezky nám dopřeje obcházku se slušným šplhem po skalách. Na jednom výstupu upravil David šortky, že by mu lecjaká holka od Moulin Rouge záviděla a vůbec, ani celkově nějak zrovna neplesal nad stezkou pro kamzíky ve skále s desítkami metrů holé skály nad sebou i pod sebou. Ale zvykal si, zvykal...

Trošku kamzičení

No stejně je to tu bomba

Po asi třech hodinách dáváme obrat, přehradní jezero akorát končí a přes cestu tady už procházely kamenolaviny asi dost často. Dalo by se pokračovat mnohem dál, zpátky se třeba vrátit po hřebenech kopců nad námi. Ale my jsme ještě potřebovali k dědovi a v noci už být v Ohridu. Škoda, tohle bych asi mohl vyhlásit nejlepším místem cesty.

Smaragdová vodička

Před kaňonem

Bohužel na koupel se místo našlo až u kanoistického areálu pod přehradou. A jaká je na takovém místě teplota vody si asi umíte představit. Křikem jsem sice vyhnal holuby ze skal na deset kilometrů daleko, ale ponořil jsem na rozdíl od pana otužilce;) Cestou zpátky jsme ještě okoukli pohodový areál monastýru svaté Bogorodici, vyhli se rvačce bejků, prodrali se kozím stádem, vyžrali ostružiny, nabrali pramenitou vodu a před čtvrtou jsme byli u dědy. Ještě adresu, aby mohl být odměněn následně balíčkem z Čech.

Bus od přehrady měl číslo 60 a zavezl nás někam k centru, kde nám pomohli s doporučením, že za námi jede pětka, které končí na autobusáku (dokonce i lístek byl asi přestupný). Tady jsme konečně objevili autobusák, vlastně jsme napoprvé byli jen za druhými dveřmi, které jsem dokonce zkoušel. Ale byly důkladně zabarvené a zamčené, asi aby drahám neutíkali lidi k levnější a rychlejší konkurenci.

Stezka v kaňonu

Pionýrský dům a kostelík svatého Andreje

Zvonice v monastýru svaté Bogorodici

Do Ohridu to jezdí často a koštuje to 450 dinárů. Z toho je 30 nádražní taxy, která se tady platí skoro na každém autobusáku. Kupuju ještě místní giga chicken burger a známky (pošta vedle nádraží), které jsou do Čech za 30. Potencionální busy do Prizrenu jezdí v 11 a 16 asi za 10 eur, do Prištiny častěji o pár eur méně.

Řidič nás jako cizince začal hnedka obskakovat a nabízet cukrátka, kor když se dozvěděl, že jsme z Čech, protože jako snad skoro každý správný Makedonec v 60. a 70. letech, pár let pracoval v Praze a Bolce. Hned za Skopje padla tma, cestu ale osvětlovaly požáry v kopcích. Ty asi brzy uhasila brutální průtrž, která nás doprovodila až k Ohridu. Ještě jsem okoukl albánské Tetovo a pak beznadějně usnul.

V Ohridu si problémy s ubytováním dělat nemusíte, hned po vystoupení z busu se na vás vrhne několik naháněčů. Standardní taxa je 10 eur za pokoj, hlavně aby to bylo někde u centra. Nám to domluvil rovnou řidič u nějaké známé (proto se asi tak družil na začátku), ale nově vybavený 2+1 v přízemí paneláku byl OK. Jen k tomu centru to bylo o fous dál, ale zas to bylo blíž na pěkné pláže.

Výdaje: 14,5 €
ubytování: 5 € (ubytování v soukromí v Ohridu 10)
doprava: 490 DIN (bus Matka-Skopje 40, bus Skopje-Ohrid 420+30)
jídlo: 80 DIN (kuřecí žvanec 80)