Info o zemích

Makedonie & Kosovo 2007

(5. - Bitola a Heraclea)

14.9. Ohrid - Heraclea - Bitola

Na otočku frčíme dnes do sousedního města Bitola (busy premávají tak jednou za dvě hodiny a koštují 170 dinárů). My jedeme v osm a cesta trvá přes 2 hodiny. Před nádražím ještě zase kupujeme broskve, ale babka počítá jak Bóža Sobotka, včera stály 2 broskve 10, dnes 4 broskve stojí 50 a David jak Bóžův volič jí to spolkne.

Z města se šplháme do zelených kopců, které dělí Ohridské a sousední Prespanské jezero. Tohle jezero má ale zásadní problém, a to drtivý pokles vody. Údajně někde něco prasklo a voda uniká do Ohridského jezera, které leží nížeji, takže na pobřeží je vyschlé bahýnko. Z cesty toho moc nemám, je mi blbě a usnutí byla docela záchrana, a když se jelo zpátky, byla už tma.

Makedonie

Ruiny starého města Heraclea Lincestis (zdroj: wikipedia)

Bitola leží jen 15 kilometrů od řeckých hranic (taxík na ně vyjde kolem 4 stovek). V centru je starý bazar (Stara Čaršija), kde za vrcholného otomanského období byla řada zahraničních konzulátů a na 3 tisíce obchůdků. Jinak je tu ještě pár historických baráků, na rozlehlém parkonáměstí Hodinová věž, mešita a priorská architektura. Až překvapivě dobrá orientace s turistickými trasami a popiskamav 4 jazycích u každé významnější budovy. V centru to pěkně šlape, na ulicích plné zahrádky, ne jako v Ohridu. V Bitole je to trošku horší s ubytováním (nicméně se dá najít pokoj již od 1020 MKD i se snídaní), ale jednodenní výlet z Ohridu stačí, případně se odsud může vyrazit do pohoří Pelister se stejnojmenným národním parkem a horou (2601 m.n.m.).

Asi 2 kilometry odsud jsou ruiny města Heraclea (vstup 100, fotografování 500) ze 4. století před Kristem. Založil ho Filip II. Makedonský, následně ho dobyli Římané a poté se stalo biskupským sídlem. Nejdřív jdeme sem číhnout na velký amfiteátr, baziliky, sloupořadí, římské lázně a biskupský palác se zvířecími mozaikami. Pár předmětu je v "muzeu" ve dvou unimobuňkách. Sem asi moc lidí nezabloudí, tak si aspoň pan hlídací může kontrolovat, jeslti náhodou někdo nevytáhne foťák.

Bitola

Hodinová věž na velkém lesonáměstí

A mešita nedaleko

Město je docela příjemné... parky, hlavní ulice plná života, bazar, gáblík, historické baráky... Večer na nádraží ještě umožníme kvůli ptákovině policajtovi si pěkně zaprudit. No a dom na poslední makedonskou noc (i když vlastně...). Konečně se s tím popisem trochu pohlo, ale zítra zase na cesty, tak to bude zas blábolů.

Uličky Staré Čaršiji

Hory kol Ohridského jezera

Výdaje: 16,5 €
ubytování: 5 € (apartmán v Ohridu 10)
doprava: 350 DIN (Ohrid-Bitola 170, Bitola-Ohrid 180)
jídlo: 240 DIN (oběd-špagety 110,tonic 50; nákup 80-cola,sůši,voda; voda 25)
ostatní: 115 DIN (vstup Herculaneum 100, půlhodina internetu 15)

15.9. Ohrid - Struga - Tirana - Škodra

Ráno vracíme klíče a jdeme na cosijakoměstskou do sousedního městečka Struga, odkud po jedenácté má jet přímý bus do Tirany a odsud pak co nejdříve do černohorského Ulcinju. Místo busu zastavuje taxík, do kterého nás nahání a spolu s dalšími na zastávce se tváří jako, že cena je stejná. Kupodivu fakt je a za třicet kilometrů přímo před strugevský autobusák platíme 40. Bus v jedenáct se však nekoná a jede až v jednu. Takže dneska Černá Hora fakt nebude a možná nebude ani Škodra u hranic a se sháněním ubytování v Tiraně se zrovna nepočítalo.

Strugavský autobusák je nový a pěkný, okolní hangáry jsou šumně poskládané z autobusových skel, ale vůkol je pendrek. Přidává se k nám jedna Australanka, která se vůbec nečape a nechápu, jak se sem mohla dostat. Pěkným busíkem posléze opouštíme Makedonii, hranice zvládáme docela rychle a ihned na nás vyjukají ze země desítky bunkrů. Takže sbohem Makedonie. Týden je na ní samozřejmě proklatě málo. Ale hlavní přírodní bonusy jsme holt museli vynechat tak jako tak. Takže příště. A že to příště bude hodně brzo.