Info o zemích

Makedonie & Kosovo 2007

(7. - Černohorský Ulcinj)

16.9. Skadar - Ulcinj

Černá Hora je pohodový a klidný státeček, který definitivně získal samostatnost až letos (prakticky byl ale nezávislý už od 90. let). Turisté sem jezdí hlavně k moři do okolí Budvy a do úžasných hor s Durmitorem a kaňonem řeky Tary. Platí se tu eury. V jižní části při Jadranu mají většinu Albánci s hlavním střediskem právě v Ulcinju. Sem turistický ruch příliš nedolehl, i když tady začíná jedna z nejdelších a nejširších jadranských pláží. Ulcinj založili již Řekové, od 16. století až do roku 1878 byl základnou severoafrických pirátů s trhem otroků. Většina starého Ulcinju byla bohužel pobořena při zemětřesení v roce 1979. Ulcinjský hrad (též nazývaný pevnost, tvrdjava, citadela) - patří k nejlépe položeným opevněným místům na Jadranu. Stojí na skalním ostrohu mezi dvěma zátokami. Jeho opevnění se tyčí přímo nad mořem. Ze pevninské severní strany chrání přístup k hradu Horní brána (Gornja kapija), u přístaviště pak Dolní brána (Donja kapija). Hrad se skládá ze dvou částí: z horní vojenské části, která se nachází na nejvyšší části skalní plošiny. Jsou zde pozůstatky kyklopských hradeb vybudované již Ilyry v 5. stol. př.n.l. Druhou část tvoří samotné sídlo, rozložené ve svahu nad mořem. V budování opevnění pak pokračovali ve středověku Benátčané a po nich Turci.

Černá Hora

Ulcinj a hlavní městská pláž

Hradby Ulcinjského hradu

Od autobusáku je to do centra aspoň 3 kilometry, ale na první křižovatce nás odchytává chlápek v golfu a po kratším smlouvání z 15 na 6 eur za osobu se domlouváme na slušný dvojlůžák v centru s výhledem na moře a odvozy. Chceme jen jednu noc, takže nějaké ryto z nás nebude. V soukromí by se tu mělo dát najít ubytování snad v pohodě, směrem na Velkou pláž jsou pak dva kempy.

Staré město na kopci je slušná spleť uliček a kamenných domů a ruin obklopené mohutnými hradbami. Pod nimi na skalách se vrhám do krásného moře mezi rybky. Akorát jsou formule v Monze, tak se usadíme na bar na Malé pláži, dáme pivko a koukáme na černohorské reklamy, které jsou občas přerušeny přímým přenosem z Itálie. Dopadlo to na pendrek, tak se radši jdeme válet na písečnou pláž. Navečer jdeme po pobřeží, které prudce stoupá do kopců a dole jsou občas menší zálivy s miniplážičkami. Večer na doporučení pana domácího vyrážíme do Nového města na pizzu, ale jeden by neřekl jaký je problém najít Quatro formaggi.

Výdaje: 21,4 €
ubytování: 6 € (ubytování v soukromí - dvojlůžák s balkónem, TV a AC, sociálka přes chodbu)
doprava: 5 € (minibus Škodra-Ulcinj 5 €)
jídlo: 10.4 € (véča - pizza 5 €, cola 1.2; voda 2*0.5, sůši 0.5; pivo 1.3; balík kroisantů 1.2)

17.9. Ulcinj - Velika plaža - Bar - Podgorica

Už se zase musíme loučit s mořem, ale ještě dnes si ho vychutnáme na Velké plaži. Dlouho jsme hledali zastávku místního autobusu jedoucí po pobřeží na jih (úplně v dolní části hlavní ulice je zastávka) a podobně dlouho jsme na něj i čekali. Svezli jsme se asi 8 kilometrů někam do půlky pláže k vsi Donji Štoj. Po objetí kopce míjíme řeku s četnými sítěmi a zázemím pro rybáře, projíždíme velikou plochou nížinou se salinisky a blátojezerem Zogajske blato nalevo a širokým travnotokeřovým pásem s pláží napravo. Pláž měří 15 kilometrů a je široká až 100 metrů. Je na ní řada možností na parkování a v tuhle dobu byla v podstatě prázdná. Sešup do hlubin pozvolný, jasno, občas bar a tekoucí sprcha na nějakém civilizovanějším obhospodářovávaném kousku.

Pobřeží na sever od Ulcinju

A trošku plošší je to směrem na jih (Velka plaža)

Sem tam koupel a pomalu jdeme po pláži zpátky do města. Couráme se ale až moc, protože z Černé Hory odjíždíme ještě večer a do města chybí dost kilometrů. Takže jsme se pěkně našlapali, dali nějaký žvanec, potřetí potkali známého ze Škodry. Sebrali jsme si saky paky z pokoje a nechali se hodit na autobusák. Cestou ještě pan domácí provedl zajímavě náročnou operaci za použití několika členů své rodiny a tří aut s odchytem Rakušáků na motorkách.

No tráva no

Rybářská propojka Zogajského bláta a moře

Autobusy do Kosova jely teď navečer hned tři a všechny do Prištiny. My jeli tím posledním v osm, protože se dal předpokládat nebezpěčně brzký vyhazov v cíly cesty. Naším cílem byla Peja. Jízdenka stála 15 eur (stejná cifra by byla i do Prištiny), ale tady mají příplatků jak u Exim túru (půl eura za rezervaci, půl eura za vytisknutí lístku, euro za použití nádraží). Bus byl solidní, za tmy jsme míjeli Bar, Podgorici (nestavíme zde nikde na nádraží) a pořádným objezdem jsme vjeli do Kosova ze severní strany od Rožaje. To už se dávno chrnělo, na hranicích nás vcelku rychle odbyli a do pasu dali osudové razítko s iniciálami Spojených národů.

Výdaje: 20,6 €
nocování: - (v busu do Peže a v kavárně)
doprava: 18 € (busy Ulcinj-Donji Štoj 1 €, Ulcinj-Peja 17 €)
jídlo: 2,6 € (voda 0.5, chleba 2x0.5, velká cóla 1.1)