MAROKO & IBÉRIE
(10. Portugalsko - Lagos, Luz, Salema)

17. října (pokr): Faro – Lagos

Portugalsko je v pohodě, je víc chudší a oproti Španělům je větší šance se domluvit anglicky. Ale ta šance není zas o tolik větší. Ceny jsou nižší a na koruny to vyjde jako u nás.

Dál leje jak z konve a my pustou krajinou projíždíme po prázdné dálnici postavené z německých vejplat. Na normálních silnicích mají nepříliš pochopitelné křižovatky – kruháky se semaforama, protože některé trasy vedou přes střed kruháku. Nebo když odbočujete doleva, na jedné křižovatce čekáte na dvou semaforech, jeden umožní odbočit do zvláštního pruhu, kde pak čekáte na to, abyste se na beztak volnou silnici mohli napojit. Ve Faru vedle posledního cestujícího vystupuje i řidič, že si jde dát s kolegy kafíčko. Nakonec tahle srandacesta do Lagosu vyšla na pět hodin.

A proč Lagos? Údajně jde o jedno z nejpohodovějších měst na portugalském pobřeží, není ještě obklopeno stády hotelů a turisté jsou spíše v malých penziónech a svých vilkách. Je to relativně starobylé městečko, v okolí jsou úžasné útesy a na samý pupek Evropy je to kousek.

Velká pláž v Lagosu

Kostelík v Luz

U busu a na promenádě odchytávají babky a dědové na ubytování. Když už jeden děda nabídl pokoj za patnáct, vzali jsme si aspoň vizitku. A druhý den, když už jsme teda měli noc skoro zajištěnou, srazili jsme smlouváním apartmá asi z 35 na 20 euro na noc, což by byl slušný veget. Plán byl ale jiný: vyrazit pěšky podél pobřeží na nejjihozápadnější cíp Evropy s přespáním ve stanu. Furt jsem s tím nedal pokoj. V infocentru zase mapky okolí neměli, tak se nazdařbůh zamířilo přes město na krásnou pláž.

Ještě jsme hledali spojení do Lisabonu (vlaky opět dražší a pomalejší než busy), ukrývali se před deštěm, nakoupili jídlo na cestu a skočili na internet. Takže den v pytli a na pláž jsme došli hodně pozdě. Rekordní počet lidí byl ve vodě, ale my bohužel pokračovali dál na ty dlouhé pláže, které tam určitě budou a na jejichž konci rozbalíme stan. Prdlajs.

Naštěstí s cestou podél moře není problém, je jich tu dost, ale linou se třicet metrů nad mořem po útesech. Sice výhledy jsou krásné, klídeček a samota, ale po plážích či lesících ani stopy. Jede to v tradičním schématu, za tamtím kopcem určitě něco bude. Jen další kopec a to samé doufání. Až za pěkného šera a pořádného blýskání na obzoru se objevuje sešup k moři a pláži. Ta je ale obklopena městečkem Luz. Dál to nemá cenu a následuje hledání místa na stan na útesu, kde by aspoň nemuseli být lidi. Není tu ale taky skoro žádná rovinka, vše je plné šutrů a nejvyšší keř má tak metr a půl. Když už někde je fauny víc, tak je to zarostlé nejrůznějším trním.

Až pod jedním olivovníkem je travnaté místečko chráněné ze tří stran, tak rozbíjíme stan. Snad by to bylo i dobré místo, kdyby nepřišla pořádná bouřka a vítr nepřicházel přesně z té čtvrté strany. Po asi hodince spaní vichr cloumal ostošest až začal odlítávat a blesk párkrát práskl do útesu, až se to s námi pořádně zachvělo. Co taky chtít na takovéhle výspě Evropy. (23 € - 645 Kč)

18. října: Luz – Salema – Lagos

Ráno scházíme z útesů, ale po pár krocích nahrazuje nohy zadek a ruce. Vybíráním trnů z pazoury pak trávím volné chvíle následující tři dny. Bahno se proměnilo v solidní skluzavky. Se slušným základem zeminy pro nové políčko se dostáváme mezi první baráky městečka Luz - úzké uličky, kousek pláže, promenáda, 4 palmy, jeden kostel a po pěšině stoupáme na další útesy.

Kopce, útesy, další stará vesnička a o fous větší pláž. Voda je tradičně ledová, vlny jsou pěkný svině a začíná lejt. Asi natřikrát se vracíme pod kryt restaurace. Já jsem až po pás obalenej v písku, když mě sejmula jedna vlnka oblečenýho. Radši jdeme dál do kopců a už za slunce si cestu občas zkracujeme a vynecháváme poloostrůvky a jdeme kus po silnici. O další kilometry dál stojí na útesu zbytky pevnosti, kde futrujeme třídenní zásoby (rybičky, konzerva, sůši a pití). Sešup k další pláži s ústím říčky, kde se uhnizďujeme na dýl a skáču do vln. Mára není polárník a jen očumuje beačové prostředí. Kdyby tohle údolí kompletně neobkličovala silnice, tak by se to blížilo představám na začátku.

Stará portugalská pevnost

Pláž u Salemy

Za dalším kopcem je městečko Salema, které se táhne do dáli. Jsme teprve v půli cesty k městu Sagres, odkud je to 6 kilometrů k mysu svatého Vincenta. Čili nejméně 35 kilometrů, což je dost. Za Salemou zas útesy, na krku další noc, stan jsme konečně využili, tak k obrovské Márově úlevě velím směr autobusová zastávka a zpátky do Lagosu.

Busy mezi Lagosem a Sagres jezdí snad každou hodinu a vymetají veškeré díry. Jízdní řád sice nemáme, ale po hodince čekání u pofiderní budky se dočkáme. V Lagosu jdeme do hotýlku, co nám nabízel děda. Není nijak označen jako ostatní priváty (jj, daně jsou sviňa). Tam nikdo není, ptáme se sousedního hospodského, že mu můžeme od něj za dvě eura zavolat. Pche, si ho najdeme přece na pěší zóně. No, nenajdeme a začíná zábava s místním telekomem. Shrnuto: 5 automatů, marnost, prodělané i vydělané peníze a nikam jsme se nedovolali. Aspoň jsme se pobavili tím, že stejně dopadli i ostatní a šli k hospodskýmu. Děda přišel za 5 minut a vydlaždičkovaný pokojík s koupelnou byl na dvě noci náš i s celým barákem za 7 eur na palici.

Výdaje: 10€ (270 Kč)
Ubytování: 7.50 € (pokoj v Lagosu 15/dvojlůžák)
Doprava: bus Salema - Lagos 2.05, pěšo Luz-Salema

19. října: Lagos

Slunce svítilo na cestu do mercata za řekou a prolejzání maríny, ale v okamžiku příchodu na pláž opět začalo lejt. A to jsem ani nestačil postavit žádný hrad. Pláž v Lagosu za řekou je obrovská, dlouhá a ani se nechce věřit, že opačně už jsou jen samé útesy. Mára sice zase něco říkal o ledových krách, ale já se vykoupal dost, protože dnes jsem v moři naposledy na dlouhou dobu. Před další sprškou zalejzáme na vlakové nádraží, kde je zadarmo internet a záchody.

Jsme zpět na naší straně Lagosu, míjíme pevnůstku a začínají další útesy, které jsou plné nejrůznějších tvarů, špiček, ostrůvků, jeskyní a mostů. Mezi tím jsou malé písečné pláže, a to celé se táhne nejméně 5 kilometrů k majáku. Na rozeklaném mysu vedou schůdky do laguny opředené dvěma skalními mosty a odkud se dá vyrazit na lodní výlety pokud zrovna nejsou dvoumetrové vlny.

Už je zase tma, v obchodě kupuju flašku vína a zapadneme na těstoviny na hlavní promenádě. A protože noc je mladá, na pláži pod osvětleným útesem lemcám víno a za půlnočního měsíčku lezu mezi kry.

Výdaje: 18.15 € (510 Kč)
Ubytování: pokoj/barák v Lagosu 15€/dvojlůžák
Jídlo: véča 7.5-těstoviny a pivo; lahev vína 1..