CESTOVÁNÍ

Info o zemích

TravelInfo

RUMUNSKO & MOLDÁVIE

6.9.2009: Praha - Budapešt - Lököshaza

Prvním cílem byl Brašov. Jednosměrka vlakem vyjde na 3000, bus taky nebyl týden před odjezdem levná a flexibilní varianta. Tak zbývají klasické přískoky s přestupy na hranicích a vyhnutím se předraženým mezinárodním jízdenkám. Koupila se aspoň jízdenka na vlak do Budapešti v rámci eshopu Českých drah za pětistovku (chce to alespoň tři dny předem). Slušné informace o jízdních řádech rumunských vlaků je na www.inforer.ro.

Sraz s Davidem je dopoledne v Holešovicích. No, nějak se mi nikam ani z jistého důvodu nechce. Ale volání dálek se jen tak nevzdává. Čeká nás 7 hodin ve vlaku a ani se nenacpeme do jednoho kupé. David tak v jednom šprechtí s Němčourama o jím právě čtené knížce Válka s mloky. Se mnou si nějaká babka procvičuje češtinu, získává mojí Mladou Frontu a vzpomíná na pikantní historky s jedním mladým pilotem, co byl u nich na vojně. Jen na jméno si vzpomenout nemůže, ale prej u nás dělal ministra a říkají mu teď podrždeštník.

V Budapešti na hlaváku (kde před dvěmi lety skončila makedonsko-albánsko-černohorsko-kosovská cesta se stejným obsazením) máme asi hodinku na další vlak. Sehnat lístky na poslední maďarskou stanici ještě jakžtakž šlo, ale mezinárodní tiket z této poslední stanice do prvního velkého rumunského města Aradu už dát moc nechtěli. Ještě horší bylo vyslovit jméno cílové stanice. Maďarům nestačí nějaká ta přehláska, jen nad blbým "O" dokážou vymyslet tři různé znaky.

Další tři hodinky nudy na hranice. Myšlenku, že jen vyměníme jízdenku v posledním městě byla přes pána v uniformě neprůstřelná. Možná s tiketem do posledního normálního města (Bekeszaba) by si nás nevšiml, ale do Lököshazy by normální člověk nejel s podloudnými úmysly na obrání jejích provizí z mezinárodních lístků. Dlouho jsme se dohadovali, ale jeho pocit důležitosti zvítězil. Nás čekala noc na poslední maďarské stanici, kde nebylo naprosto nic, kromě pohraničního nádražíčka. Stejně tady ten jejich vlak zakysl ještě na dvě hodiny, che. Na tři hodiny do dalšího spoje jsme to zalomili na lavičkách v hale, kam nás pustila celnice. Horší bylo, že tenhle vlak už nebude tak ideálně navázán na další rumunské spoje.

Noc: nádraží Lököshaza + vlak
Doprava: vlak Praha-Budapešť 496 Kč, vlak Budapest-Lököshaza 3780 Ft

7.9.2009: Arad - Deva - Brašov

I v tomhle vlaku jsme s jízdenkou do Aradu byli podezřelí. Ale tam jsme vystoupit chtěli stejně. První dotek s Rumunskem na aradském nádraží zrovna jistotou bezpečnosti a pohody neoplýval. Ve čtyři ráno bylo na nádraží sice dost lidí, i když...(?) Vydali jsme do tmy hledat bankomat, což se po delší procházce povedlo, a to rovnou pětkrát ve třech barácích (1 rumunský lei = 6,10 Kč). Přece jenom pověsti o Rumunsku, tohle místo, hluboká tma a pusté ulice nás zatáhly rychle zpátky na nádraží.

V Brašově máme být za 9 hodin s přestupem v jakési Devě. Ale to už vylezlo i sluníčko, vlak za kvalitou ČD taky nezaostává, kolem vylejzají nějaké ty kopečky. V Devě máme 2 hodinky na prohlídku, nad městem se tyčí rekonstruovaný hrad a veliký hollywoodský nápis se jménem města, což je zde oblíbený fetiš, protože tohle má snad každé město s nějakým kopcem.

Rumunsko

Rumunsko - Deva
Město Deva

Rumunsko

Rumunsko - Brašov
Brašov

Co se musí rumunským městům nechat je jistá originalita panelákových budov. Každá má svoje cukrbliky, architektonické vycpávky a pokusy o nápad, veliké balkóny a terasy, které si pak jednotliví majitelé bytů různě rozšiřují. Prostě co barák, to originál. Přes centrum se prohnaly jenom dva koňské povozy a proti centru revitalizovaného Mělníka, se tu dá chodit nejen v gumácích. I ti přemnožení psi se nějak nekonali.

Na nádraží okoukneme další vláčky, a ony úplně všechny asi nebudou zas tak v pohodě. A do Brašova. Cestou nastala zásadní změna cesty. Ozvala se totiž práce, což jako druhý den výletu je dost brzy. A že za 10 dní mám být v jiném koutu Evropy. Nakonec se to vyřídilo aspoň tak, že moje cesta skončí na moldavském letišti a chudáka Davida na poslední 2-3 dny pustím do terénu. Ale je to velkej kluk a to už dorazí lehce dom. Jen si jaksi vzpomenu, jak během 4 hodin od opuštění v Manile u metra a jeho cíle v letadle dokázal nabrat tolik zážitků, co já ne za celou cestu. Z toho jsem neměl moc dobrý pocit. A právem. I když na druhou stranu, jak to sakra dělá?

Brašov (Brasso, Kronstadt) založil Řád německých rytířů jako Kronstadt roku 1211. Ve 13. století ho kolonizovali němeční osadníci. Od roku 1918 je součástí Rumunska. Mezi lety 1951–1961 se jmenoval Oraşul Stalin. Roku 1971 tu byla založena univerzita. Dnes má 320 tisíc obyvatel. Je to jedno z nejnavštěvovanějších měst v barokním stylu s příjemnými kavárnami a horami v zádech.
Z památek je tu radniční dům s Brašovským historickým muzeem a s 58 metrů vysokou Trubačskou věží (1582); gotický Černý kostel německých luteránů (1384), novoklasická brána Schei (1828), pravoslavný kostel svatého Mikuláše Scheiského (1595) a vedle První rumunské školní muzeum, Tkalcovská bašta při opevnění. Na východě je lesní promenáda s výhledy na město a lanovkou na horu Tampa (960 m.n.m.), na severu pak bílá pevnost Cetatea Brasov.

Rumunsko

Rumunsko - Brašov
Piata Sfatalui v Brašově

Rumunsko

Rumunsko - Brašov
Kosetel sv. Mikuláše Scheiského

Večer vylejzáme v Brašově asi po 30 hodinách jízdy, což není zrovna zázrak. Aspoň že tam byla ta Deva. Nádraží je krapet z ruky, dáváme se do spárů trolejbusů (č.4, jízdenky se kupují ve stáncích). První volba na hotel byla lowcostová přístavba hotelu Aro, ale pokojíky šly a společná koupelna byla úplně nová.

Večer razíme do opevněného centra s pár věžemi kolem. Na hlavním náměstí probíhají lidové veselice. Město je zasazeno mezi horami, na jedné nechybí hollywoodský nápis, k němuž se dá vyjet i lanovkou. Hodně příjemné a pěkné městečko. Pocit určitě nejistoty z Rumunska tak rychle zmizel. Břuch se napral kuřecíma prsíčkama a místníma půlkilovýma megatrdelníkama, které se vyrábějí v desítce příchutích.

Rumunsko

Rumunsko - Brašov
Brašovská Brána Schei

Rumunsko

Rumunsko - Brašov
Drákuland

Noc: hotel Aro Sport 78 lei/pokoj
Doprava: vlak Arad-Deva-Brašov 51.20 lei, brašovská MHD 1.50
Ostatní: někdy tu na přání něco prásknu orientačně i z cen žvanců. Kuřecí prsíčka+hranole+cola 14 lei, megatrdelník 5 lei, velká voda 2 lei / internet 3 lei/hod
Celkem: 115 lei (700 Kč)