SRÍ LANKA & MALEDIVY 2012
(2. Kandy a Pinewalla)

27.2. (den 3.) Kandy

Třínoční spánkový deficit byl docela znát. Ještě se k tomu přidal bolehlav a nohy po cestě oteklé tak, že jsem nemohl nazout ani sandál. Nechtělo se z postele ráno, nechtělo se dopoledne, a ani odpoledne to nebylo lepší. Soňa zatím vyrazila na decentní okuk města kolem jezera. Kandy má příjemnou atmosféru a nádhernou polohu mezi kopci na břehu jezera (rybníka), jehož ostrůvek sloužil jako harém. Není tu žádný extra provoz a má dýchatelný vzduch bez veder.

Kandy bylo hlavní město posledního sinhálského království odolávajícího kolonistům. Podlehlo až v roce 1815 Britům. Hlavní turistický hit je chrám Buddhova zubu, který vítězí zejména významem a atmosférou než něčím, z čeho by nebuddhistovi a barákomilcovi spadla čelist. Pak tu je Národním muzeum (nenašli jsme), nějaké devalé (hinduistické svatyně) a někde v okolí města dvě viháry (kláštery). Z kultury se láká na představení tanců v maskách (500).

Navečer jsem se vysoukal z naší cely a šli jsme nasát atmosféru kolem jezera a centra, které se skládá z jedné ulice. V chrámu Buddhova zubu je uschována relikvie údajně skutečného zubu z roku 543 př.n.l., který byl propašován ve 4. století z Indie. Kolem areálu jsou další náboženské stavby a menší chrámy, koloniální baráky a i jeden kostel a jeden slon. Hlavní stavba se stavěla až od roku 1687. Kaple se zubem je dvoupatrová hranatá budova, kde je ukryt v několika matrjóškových zlatých schránkách, které smí většina věřících spatřit stejně jen od dveří.

Srí Lanka - Kandy
Chrám Buddhova zubu nad jezerem

Vstupní útroby chrámu

Jak je obecně levné na Srí Lance vše od ubytování, jídla až po dopravu, tak vláda se činí odrbat turisty na vstupném, které překračuje i ceny největších pecek v Evropě. Samozřejmě se děje skrze dvojí ceny, kde indonéské desetinásobky jsou pro žabaře, protože tady se okrádají turisté až o padesátinásobky. Do chrámu Buddhova zubu se vybírá 10 dolarů, ale dnes jsme odolali a šli obcourat celé jezero až zpátky sem na curry v restauraci Old Empire Hotel před chrámem.

Curry je hlavní jídlo srílanské jídlo, o kterém nakonec většina píše, že ho má brzy plné zuby. Já se na něj docela těšil, ale nějak jsem měl o kari jinou představu. Ideálně musí být zalité pořádnou dávkou kokosového mlíka a vše v něm plavat. Tady to většinou jede tak, že k hlavnímu jídlu se dostane šest misek různých ingrediencí, které se dle chuti zamíchájí do žaludku. Kari v misce není moc, ale to bohatě vyrovnává svojí pálivostí. Nedostatek masa v pokrmech, ať už ryba nebo kuře, se vyrovnává haldou rýže. V normálních restauracích všechny ty talíře vyjdou kolem 200-300 rupek. Lahev piva vyjde zrovna tak a vody a coly jsou kolem padesátky.

Noc: YMBA Kandy 650r/pokoj s koupelnou na chodbě
Žvanec: véča-kari chicken 250, litr mangového džusu 200... Sumárum 750r (6,5$)

28.2. Sloninec v Pinnewala

Jeden z echt srílanských kýčů jsou sloni. Však je to fajn zvíře, které se dá podrbat za uchem či na chobotu. Dají se načapat v národních parcích i divocí, ale klasika bohužel spočívá v těch ochočených. Nejprofláklejší je sloní sirotčinec v Pinnewale, mezi Kandy a Colombem, takže se tam dá lehce dostat busem.

Busiště v Kandy je totální mumraj a chytit něco na Colombo či lépe do bližší Kegalle není problém a autobusy na delší tratě mají nápisy i latinkou. Jinak je to vše v lokálních písmenkových kolečkách či číslech. Ale nějaký hlídač či policajt na zeptání je vždycky poblíž. Po hodině nás vysazují na křižovatce Karandupona kousek před Kegalle. Tady už číhají tuktukáři a po usmlouvání ceny na půlku jedeme za slony. Cena za tuktuk by nikdy neměla překročit padesátku rupek na kilometr, ale tady by se nemuselo dlouho čekat ani na bus. Taktukář nás vyhazuje u sloního safari Millenium, ale nějak se mi to nezdá. Evidentně soukromý podnik, který se snaží za pomoci tuktukářské mafie parazitovat na Pinnewale. Ta je totiž o dalších 7 kilometrů dál ve vesničce. Jediné co sedělo, byla výše vstupného. Pohádáme se s tuktukářem, který tu čekal na svůj podíl z našeho vstupného a nakonec nás veze až do skutečného cíle. Jinak v tom safari jsou nějaké programy ve stylu jízd na slonech či jejich koupeli na pár minut za cca 2 až 4 tisíc rupek.

Srí Lanka - Pinnewala
Sloninec v Pinnewala

Pinnewala je známá krásnými fotkami slonů v řece, takže po skutečném vidění následuje očekávané zklamání. V areálu sirotčince je hodně turistů na malém placu. Na pahorku se fotí rozdupaná pláň s desítkami slonů, kteří se producírují před foťáky. Desítky naháněčů s nimi pózují s turisty za diškrece. Mají tu nějaké programy, od pitomého krmení dětskou láhví po přechod k řece na koupání. To se děje dvakrát denně - dopoledne a kol druhé odpol, což chytáme. Před ním se to tu totálně vylidní, když turisti mažou obsadit stolky ve vyhlídkových restauracích. Sloni vyráží na procházku a jsme tu s nimi chvíli sami. Člověk se trochu zapomene a už si to přišlo až pod nos a pořádně mě to proskenovalo chobotem. Jeho hlavní zájem byly nohy. K řece musí projít skrze vesničku plnou prodejen turistických kýčů, kde obchodníci rychle vše uklízí, aby se úzkou ulicí prohnalo padesátičlenné stádo.

Fotky koupajících se slonů v pozadí s divokou krajinkou vypadají epesně. Ale nějak se při těch fotkách zapomene na druhý břeh, kde je několik restaurací, vyhlídek a stovky turistů mačkající spouště a tisknoucí příbory k polednímu gáblíku. Když se ale procpeme dál od restaurací, tak se vydržíme kochat snad hodinu. Sloní mrňousové jsou skvělí.

Srí Lanka - Pinnewala
Sloninec v Pinnewala

Zpátky skáčeme na bus k hlavní silnici a tam hned do dalšího na Kandy. Poprvé se cpeme do totálně narvaného busu. Ještě zaváháme, že bychom čekali na další prázdnější, ale ty fakt moc neexistují. Zpočátku vlajeme ze zadních dveří, ale nakonec vybojujeme i pár čtverečných centimetrů podlahy autobusu.

V Kandy čeká pořádná sprška a nakonec i vypulírované útroby chrámu Buddhova zubu (vstupné 1000r, ke vstupence dostaneme i minicédečko s pár fotkami). Chrámem akorát začalo dunět bubnování před hlavním pokladem. Soňa a další tráví hodinku čekáním, co z toho bude. Nebylo z toho nic. Já zatím šmejdil nocí po areálu. Je otevřeno nejméně do osmi, zatímco slunce zapadá kol půlsedmé.

Večeře v nedaleké restauraci (naproti pizzahutu) patřila k nejlepším vůbec. Uvelebíme se v prvním patře na balkónku a dáme druhé hlavní srílancké jídlo - kottu (či tak nějak), což je směska nakrájených mas, zeleniny a placek, z jejichž přípravy se do noci ozývá hlasitý koncert nožů na válech. K tomu dáváme místní deserty a zázvorové pivo. V sámošce nakoupíme repelent do zásuvky, protože s komáry jsme měli pár nočních bojů a děravé a nechutné moskytiéry nad hlavou záruky klidného spánku neposkytují.

Noc: YMBA Kandy 650r/pokoj
Doprava: bus Kandy - Kegalle 60 a zpět 60, tuktuk do Pinnewala *150, bus zpět na hlavní silnici 16
Vstupy: sloninec v Pinnewala 2000; Chrám Buddhova zubu 1000
Večeře-kottu 200, gingerbeer 100, desert 80, repelent do zásuvky 200. Sumárum 4000r (34,5$)