SRÍ LANKA & MALEDIVY 2012
(4. Sigiriya a Kandy)

2.3. (den 7.) Sigiriya

Při placení za pokoj se baba snaží přihodit k ceně ještě 10% za servis, kterým zřejmě myslí buzení v osm ráno s tím, že už bychom mohli vypadnout. Vcelku novej móres u ubytování, ale na Srí Lance to výjimka není. Úsměv na rtu nakonec při odjezdu vykouzlil alespoň Viki, který při průjezdu kolem zastávky mává a zírá na Soňu tak vehementně, že decentně naboural do právě zastavující dodávky před ním.

Na doporučeném místě autobusy nestaví, když na něm stojí pouze bílé huby. Musíme k benzínce, kde je chumel domácích a napodesáté se čapneme konečně správného autobusu. Opět je slušně natřískán, ale tady poprvé a naposled se projevila jakási úcta k ženě a cizince a naháněč vyhodil ze sedačky pána pro uvolnění místa pro Soňu.

Dnešní cíl je pevnost na skále Sigiriya. Jedeme na Dambullu, vystoupíme na křižovatce Imanaluwa. Tady se frekvence busů zpomalila na místně děsivých 20 minut. Cesta dál připomíná průjezd zahradou. Od zastávky jsou to k bráně pevnosti dva prašné kilometry. Protože chceme večer ještě dojet zpět do Kandy, vybíráme restauraci, kde bychom nechali batohy. Zapadáme do místnosti starého vtipného děduli naproti louňácké New Sigiri Café. V první chvíli litujeme, ale po drobném sražení ceny za následující curry hostinu v milém domácím prostředí už ne. Sice neumí anglicky nikdo ani ň, ale je s nimi prča. Batohy necháme v obýváku a vyrážíme ke skále, kolem níž jsou hektary zahrad, jezírek, a to vše obklopené mnohakilometrovou hradbou a vodním příkopem s krokodýly.

Skalní pevnost Sigiriya, aneb Lví skála

Cesta up šplhající po stěně skály podél Zrcadlové zdi

Srí Lanka - Sigiriya
Dlouhá krytá galerie fresek uprostřed skály

Terasa, lví tlapy a závěrečný výlez

Prodejna vstupenek je u nového zajímavého muzea. Architekt si dal záležet na propojení s přírodou a vodou a útroby taky měly pár exponátů. Vstup do Sigiriye je za rekordních 30 dolarů (3600 rupek). Roky fungovala vcelku užitečná společná vstupenka na všechny místa Kulturního trojúhelníku (asi za 50 dolarů), díky níž se staré baráky mohly pořádně prolézt, protože některá místa (zejména Anuradhapura) jsou tak roztahané, že dát je v jednom dni je sebevražda.

Sigiriya.... Sama skála navzdory obrázkům zas bombastických dojmem zprvu nepůsobila, ale po přibližování k úpatí, kdy roste ze země z ničeho se názor mění. Velké zahrady s jezírky a posléze balvanové zahrádky s jeskyněmi jsou samy o sobě zajímavé. Bohužel mě zrovna chytá zase hlava a Soňu trochu závrať. A to není ideální kombinace před šplhem po hraně obrbalvanu. Nejdřív se šplháme točitými schody k nádherným barevným malbám života si užívajících žen, kterých tu dnes zbyla pouze asi dvacítka. Ale kdysi pokrývaly skálu v množství několika stovek.

Podél zrcadlové zdi s tisícovkami tisíciletých nápisů se dostáváme ke schodům na vrchol. V 5. století tu byla několik desítek metrů vysoká socha lva, jíž se procházelo. Dnes z ní zbyly pouze tlapky. Vydrápal jsem se hore a vypustil pod jediným stromem na vršku duši. Výhledy do krajiny jsou pořádné, i když většina obzoru jsou jen rovinaté pralesy. Na vrcholu sice žádné stavby nezbyly, ale jsou tu samé zdi a zbytky mnoha staveb v různě terasovitém uspořádání s jezírkem a skoropyramidou uprostřed, že nejsme příliš daleko ani od přirovnání k nějakému menšímu Machu Picchu.

Zdi paláců na vrcholu

...

Zpátky se jde už přímější trasou, ale u východu čeká povinná ikeácká trasa kol všech stánků se suvenýry. U stále vysmátého děduly nabíráme batoh a frčíme do Dambully. Delší přestup u kruháku na bus do Kandy jsme vyplnili hladovou a žíznivou zastávkou v pekařské restauraci. Psát, že bus byl opět masakr a vlajeme na zadních dveří, je už trapné. V Kandy vyčerpaně míříme zas do YMBA, kde si pro stálé zákazníky připravili překvapení, a to poloviční zdražení. Ale jen pro bílé. Ale teď je síla už jen seknutí do postele. Aspoň jsme nedostali matraci čpící močí jako minule.

Noc: YMBA 900r/pokoj s prašivou koupelnou na chodbě
Doprava: bus Polonnaruwa-Inamaluwa 70, Inamaluwa-Sigiriya 30, Sigiriya-Dambulla 60, Dambulla-Kandy 100
Žvance: oběd-chicken curry s rýží a ovocem 250+; véča-kousky pečiva á20
Vstupy Sigiriya 3300. Sumárum 4500r (40$)

3.3. den 8. Okolí Kandy, botanická zahrada Peradeniya

Není síla, není, takže se z postele vyhrabeme až v 11. A že dneska by se ty 3 hodiny k dobru hodily. V supermarketu v suterénu skrytého obchoďáku jsme nabrali zásoby a vyrazili do 10 kilometrů vzdálené botanické zahrady Peradeniya - údajně jedné z nejlepších na světě. Je na hlavní trase do Colomba, tak doprava není problém. Jen náš bus s číslem 22 to bral důkladněji po staré silnici. I u zahrady se projevila turistická stoprocentní inface na vstup (dnes 1300 rupek). Díky víkendu je zahrada plná místních. Ale šedesátihektarová velikost zahrady je dostatečná na rozplynutí davů. Zahradu na ostrohu řeky Mahaweli Ganga založili Angličané již před 150 lety, takže všechny ty posbírané seychellské prasácké palmy, salámovníky, aleje ze stromů dělových koulí, fíkovníky s mnohaárovými korunami. Poblíž řeky jsou koruny stromů obsypané spícími tisícovkami obrnetopýry (kaloňů indických).

Srí Lanka - botanická zahrada Peradaniya
Botanická zahrada Peradaniya

Royal Botanical Garden

Srí Lanka - botanická zahrada Peradaniya
Strom dělových koulí / Cannonball Tree

Kaňon indický

Probrouzdali jsme tady pořádně času. Až moc na to, že jsme měli v merku ještě jeden půldenní výlet. A udělat dva půldenní výlety, když první půlden prochrápete, zavání průserem. Chtělo to konečně trochu autentického venkova. Jeden tip je v lonely. Já vím, už teď je to protimluv, ale kupodivu nebyl úplně blbej. I když mapky venkova v něm jsou nepoužitelné.

Musíme chytit bus 643 do vesnice Embala. Odchytávání busů před botanickou bylo na delší lokte, naštěstí číslo busu sedělo, tak jen ho nepropásnout z té více než stovky projíždějících busů. Chceme vystoupit u chrámu Embaka Devale, kam se jede proklatě dlouho. Domky podél prašné ulice už mají svůj štýl. Kupodivu jsou tady i nějaké šipky. Něco kaufnem a doprava po vedlejší silnici se skrze zelený venkov plný rýžových políček a lesů na stráních dostáváme k vesnici s dřevěným chrámem ze 14. století profláklý svými trámy (vstup 200). Pak pár drobných místnůstek, ale v podstatě to vypadalo jak vesnický statek s chlívkama. A náznak atmosféry spolehlivě zazdila horda Francouzů, co sem dorazila tuktuky. Po silnici pokračujeme ke chrámu Lánkatilaka. Sice vlastně nevíme kam, ale víceméně po hlavní polňačce s pár dotazy se to dá. I když dálka a přicházející soumrak trochu znervózňuje. Dle lonely prý to je 1.5km, což ani náhodou. Pod nohy se přichomýtlo několik dětí s nataženými rukama a něčím, co znělo jako skulpíno. Zajímavý výraz pro doláče. Jo, už jsem zmínil, že místní děcka jsou profláklé tím, že jsou u nich veliký hit propisky? To jsme věděli, dokonce Soňa na české rozlučkové párty měla podmínku vstupu od každého propisku a nabrala pěkný balík. A zrovna dnes večer si začala zoufat, že je táhne zbytečně. Ale ono od výrazu skulpíno ke school pen není zas až tak daleko, že.

Srí Lanka - Embekka
Krajina v okolí Embekky u Kandy

Srí Lanka - chrám Lánkatilaka
Areál chrámu Lánkatilaka

Po drahné době a překonání několika kopečků se konečně buddhistický a hinduistický chrám Lánkatilaka vyloupne na skále nad rýžovým údolím. Sice to asi chtělo chvátat hlavně na autobus, ale když už jsme tady... Dá se k němu vyškrábat po skále s řetězy. Nahoře je chrám už trochu obsáhlejší s několika budovami kolem a plný modlících se akorát v zapadu slunce.

Busy staví na křižovatce na protějším kopci. Odpovědi na směr i odjezd jsou rozporuplné. Ale moc se tomu věřit nedá vzhledem k tomu, že kolem už číhají na kořist tuktukáři. Busy nějaké i projely, ale většinou i prý končily. Dvě čekající domorodky nás posilňovaly, že něco určitě pojede. Nepřijelo, tak tuktukáři zvítězili. Když jsme konečně u zastávky na hlavní, čekání nebylo ani 10 vteřin. A stroj stál také za to. Srílancké cesty vždy dokáží připravit ještě větší plečku, než byla ta nejhorší v životě. Přičemž poslední rekord byl zlomen maximálně předevčírem.

Další dobrodrůžo ještě čekalo s bankomatem před cestou do hor, ale na několikátý pokus a snižováním částky k výběru jsem se dopracoval k třiceti jablkům. Před chrámem se z jídelňáckého bufetu nabralo potatocurry a Soňa z turistického menu údajné kuře s kešu, které bylo tedy 8x dražší. Ale naprosto nevěřím, že by to mohlo být kuře, stejně tak jako klasické vepřové. Ať už to byla myš, kočka či pes, bylo toho hodně a bylo to výborné. Ještě jsme to dorazili zákusky a internetem.

Noc: YMBA 900r/pokoj s prašivou koupelnou na chodbě
Doprava: bus Kandy-Peradeniya 22, Peradeniya-Embala 25, tuktuk Lánkatilaka-hlavní silnice *200, bus Embiligama-Kandy 30
Žvance: véča-potatocurry 50, ice tea 75, cashewnuts chicken 400, kafe 125, čokodortík 50, vegetablepizza 60; nákup-sůši 40, džus 30, banány 100/kg, zmrzlina 35...
Vstup botanická Peradaniya 1300, vstup Embala Devalé 200, internet 30/30min. Sumárum 2750r (24$)