SRÍ LANKA & MALEDIVY 2012
(7. Tangalla)

8.3. Tangalla

Paní domácí nás na cestu vybavuje banány. 48 hodin asi stačí na skousnutí úvodní nasranosti domorodce. Skočili jsme na poštu hodit pohledy a před ní čekali na zastávce na bus. Bohužel to byla jen nějaká místní pro couráky. Ten, do kterého jsme naskočili, zastavil po pár metrech u hlavní zastávky za křižovatkou, kolem které se občas proženou busy až do pobřežní Matary. My ale seděli v couráku do dvacet kilometrů vzdálené Wellawaya a express mezitím profrčel. Než jsme se rozhoupali pro přesun do něj, byl pryč. Drkocáme se na wellawayuský autobusák, kde zas čeká express, tak do něj naskakujeme tady a frčíme do pobřežních rovin. Teplota prudce stoupá. Před mořem je množství lagun a křovin. Přímo u moře i po 8 letech zůstává mnoho ruin po drtivé tsunami z indonéského Acehu - v roce 2006 zde zahynulo přes 30 tisíc lidí a celé pobřeží bylo zdemolováno.

Výhled z terasy

Všudypřítomné památky na tsunami

Vystupujeme v centru Tangalle. Nikdo neotravuje, kol jen hustý obchodní var. Za mostkem je pláž Medaketiya, a čím dále po ní na východ, tím lepší. Pokoje nabízí už na začátku, sice pěkné, ale zprvu se nedá dostat k moři, což je problém u plážového hotelu docela velký. Nakonec se ulice napojí na pláž, která za něco stojí až od Wavy Ocean Hotelu. Tam to ještě k 1500 neuhádáme, ale o fous dál v bungalovech Dilena za veliký pokoj s terasou s výhledem na moře už jó. Válíme se v síti pod palmami a občas hupsneme do moře. Má většinou slušné vlny, které dokáží občas pořádně pročechrat pěšinku i kosti. Zejména výlez se mění občas na vysilující boj, ale o to je to větší zábava než nějaké cachtání ve voleji jako v Unawatuně. A počet lidí na této mnohakilometrové pláži by se dal spočítat na prstech sedmdesátiletého dřevorubce. Zato kolem blbne celé dny smečka pěti pohodových psů.

Bungalovy provozuje básník, který balí turistky na své knihy. Možná by bylo užitečnější, kdyby se místo toho učil trochu vařit. Dáváme si tu totiž večer mořské jídlo, na které se Soňa těšila. Ryby byly bez chutí a omaštěná byla jenom cena. Né náhodou tady nikdo z hostů ani nikdo jiný už nejedl.

Skočili jsme radši vedle k babče do krámu, kde dávám i chlazený kakaový nápoj Milo, což je jediný výrobek, v jehož reklamách vystupuje domorodec tak snědě, jak se narodil. Jinak ve všech reklamách jsou místní důkladně vybílení. V koupelně jsem ještě stačil hrdinně zachránit miniaturního roztomilého gekonka. Po fidžijské Příšerce (štěně z ostrova Caqalai) další tvor, kterýho bych vzal hned domů. Ale furt lepší nápad, než tahat domů Filipínky. Zatím;-)

Noc: Tangalla, Dilena bungalows 1500r/pokoj s koupelnou
Doprava: bus Ella-Wellawaya 50, bus Wellawaya-Tangalla 250
Žvance: véča-tunasteak 750, džus 150... Sumárum 2230r (19$)

9.3. Tangalla

Dopol si rozdělujeme klasické role. Já jdu do moře a Soňa na velké prádlo (aj, teď asi přijde jeden email). Když se vracím, Soňa ječí a skáče na posteli, zatímco na podlaze se šklebí macatý šváb. Umí nabrat pořádné mety, takže honička po pokoji je divoká. Ale podaří se a Soňa může zpátky na zemskou hroudu (a teď asi přijde druhej).

Pláže..

..v Unawatuně

Pobřežní laguny

Srí Lanka

Zas něco z místní dopravy

Po obědě vyrážíme na pochod po pláži do dáli s občasným vyšplouchnutím. Najdeme sice solidní mořskou restauraci na večer, ale kvanta ubytování tu nejsou. Dostáváme se k laguně obsypané ptáky, vodními buvoly a vodními stromy. Za řekou už cesta úplně mizí a jde se po pláži, na níž je pár batůžkářsko-hipisáckých chýšových resortů. Třeba Sandycabanas vypadají zajímavě, ale je to už z ruky se sem táhnout na dvoudenní zastávku. Ale být tu tak na týden, táhnout se dál a dál, by za zkoušku stálo. Večer obhlídneme město. Na hlavní třídě mají i klasický supermarket, takže zas do košíku padly džusy, ovoce a zmrzliny. Město spláchl déšť, ale drsný dusno zůstává. (1360r/12$)

10.3. Odjezd z Tangally

Dopoledne se cachtneme v pořádných vlnách. Básník si drze naúčtuje 10% spropitné za všechnu útratu včetně ubytování. Asi za ty vtipy, které házel do placu. Ve městě ďobneme zeleninové trojhránky a v 11:30 chytáme kolombský autobus, takže to máme do Unawatuny bez přestupu.