Itálie & Sicílie 1999 (6.)

7. den: Sicílie (Villa San Giovanni - Messina - Milazzo)

Ráno jsme zajeli do Villa San Giovanni, odkuď je nejkratší a nejlevnější přejezd trajektem do Messiny (necelých 40 tisíc zpáteční lístek). Bylo tady docela živo, já konečně za marky získal liry, který jsem nikde v ČR nesehnal. Cesta trajektem trvala půl hodinky plus další půlku na formalitky předtím. Zato jsme s ostatními cestujícími stačili pošlapat čerstvě natřenou horní palubu.

Sicílie

Plavba na slunný ostrov

Messina
Připlutí do mesínského přístavu

Po projetí Messiny se mělo jet do Palerma po pobřežních silničkách. Nejdřív na nejsevernější bod Sicílie mys De Faro a Capo Rosacolmo. Před Milazzem se našlo příhodné místo na válení se na pláži. Pláž písečná, kolem se chystá (evidentně už dlouho) stavba přímořského letoviska, nějaký rodinky a pár navezenejch šutráků. Voda jako kávička. O zábavu se staral hlavně Ayssan, jehož střeva uznala za vhodné se po 10 dnech vyprázdnit. Akce však neproběhla nejlépe. Jelikož první stahy přišly už kolem druhý a dnes se už nikam jet nemělo, a je-li všude rovina bez stromů a se spoustou obyvatelstva, hledá se místečko dost špatně. A tak dřepěl celé odpoledne zoufale na bobečku, kamenný výraz v tváři (a kdoví kde ještě) a čekal, až se setmí a zmizí rodinky.

Jeho stav se zhoršoval. Naše návrhy, aby si vyhrabal jamku jako kočička, či se šel schovat pod loďku a desítkých chytrých návrhů, nebral v potaz. Ayssanovi naše kecy zrovna nepřidaly. Když se Táloši neměli ani večer k odchodu, Ayssan se hrdinně odhodlal vyjít na expedici, na jejímž cíli by vítězně vztyčil fáboru.

Po tomto romantickém večeru a poté, co zapadající slnko svými paprsky pošimralo Liparské ostrovy, se měla strávit noc na pobřeží. Já zavzpomínal na časy v Brazílii a rozvalil se na pláži. Ayssan s Hotlinem si chtěli užít (možná klid) v autě. Zima byla poněkud větší, tak jsem se občas vydal pro věci do auta (spacák, tepláky, pití a tak), takže ráno byl na mě pohled jak na bezdomovce. Ale na rozdíl od kolegů jsem měl klid od místních obyvatel. Silnička se totiž v noci proměnila na bulvár pro místní omladinu. Vždycky jsem slyšel hovor místních, pak ticho a nakonec hurónský smích. Evidentně jediné auto široko daleko a ještě se spícími cizáky se postaralo o zábavu. Ayssan se snažil zoufale schovat pod ručníky, Hotlinovi to bylo klasicky jedno. Ten už zažil tolik ostudy a trapnosti, že ho hned tak něco nerozhází.

Sicílie

Další kýček na dohled od Lipar

Cefalú

8. den: Milazzo - Sant Agata - Cefalů

Po ránu se Hotline pobavil pohledem na bezdomovce a vyjelo se směr Palermo podél kouzelného pobřeží, které ale nenasvědčovalo, že bychom se měli blížit k hlavnímu městu evropského regionu. Na obzoru byly Liparské ostrovy, kam jsme se bohužel nepodívali (jinak jízdenka z Milazza pro pěší je za pár babek a ostrov Vulcano za to stojí - lepší než Vesuv a vstup zadarmo a bez turistů). V poledne se zastavilo v Cefalů (docela dobrý starý baráky, hrad a moře). Další pokus o italské pochutiny nevyšel. Moc mě nebaví honit olivy z tvrdý placky od natvrdlých číšníků. Rezignoval jsem a radši spořádal dvě kila broskví.

V odpoledním Palermu nás uvítaly slumy nalepené na kopcích kolem města. V jedné místnosti žije deset lidí i s oslem. Po zaparkování v nevábné čtvrti se Hotline zeptal, jak je daleko do centra. Nechutně se podivil mé odpovědi, že v centru už drahnou dobu jsme. Sicílie je vůbec asi jediné místo, kde naše Omega vypadala jako snobácký fáro. Vysypané odpadkové kontejnery se válejí přímo uprostřed silnice. Bohužel se mi nepodařilo zmocnit foťáku a vyblejsknout je, protože duo bylo poněkud zaražené a bálo se ho asi vyndat z kapsy. Všude šeď a špína. Jediné, co se zatím nerozpadalo, bylo nádraží a divadlo. Mimochodem, když byly v seriálu Chobotnice záběry na Palermo, kam Corado Catani právě přijíždí se slovy "hmmm, pěkný místo", tak jezdili tři minuty jenom kolem těchto dvou baráků. Je vedro k padnutí (44 °C ve stínu). Ayssan vybírá dvě hodiny tři pohledy (i když vybrat pohled, kde Palermo vypadá aspoň trochu jako město, dá fušku). Na hlavní poště není ani noha a nikdo nepracuje, ale nakonec čumkarta odchází do Čech s 850 lirovou známkou.

Sicílie - Palermo

Palermo
Hlavní třída

Divadlo

Navečer jsme s úlevou opustili Palermo. Stáčíme to do centrální Sicílie, místo to úpadku a mafie. Kousek se ještě jede po autoprázdné dálnici, kde vyjma plakátu hrdě oznamujícím, že dálnice byla postavena díky prostředkům EU, není vůbec nic. Pak dálnice končí v polích a čekají nás titěrná městečka neznámých jmen (mají-li vůbec nějaká) s ještě titěrnějšíma silnicemi, které byly občas přerušeny schody pro osly. Celé vesnice a města byly často úplně opuštěné. Noc se strávila na posledním skorodálničním parkovišti mezi túrujícími tiráky. Hotline je "naštěstí" přechrápal, takže tato noc pro nás lidi (Ayssana a mě) byla ve znamení Karla Kryla ("tahle noc nebude krátká,...").

Messina utrpělo za 2. světové války největší škody. Některé památky jsou v Museu Regionale. Na náměstí Catalani je kostel Santissima Annunziata dei Catalani s typickým elekticismem normanské architektury 12. století. Trošku sešlejší je dóm z roku 1160. Před ním je fontána d’Orione (1537).
Dominantou Cefalů je obrovská skála, na níž se kdysi vypínal Dianin chrám a jedna z nejkrásnějších normanských katedrál na Sicílii. Dóm se začal stavět v roce 1131 za Rogera II. a měl sloužit jako hlavní sídlo církve na Sicílii. Dnes se zachovaly zejména mozaiky v apsidě. Sbírky sicilského umění najdete v Museo Mandralisca.
Palermo leží na úbočí Monte Pelegrino v oblasti zvané Conca d’Oro (Zlatá mušle). Ve městě se nachází ojedinělá směsice orientálních a evropských vlivů s architekturou od islámské po normanskou, barokní i secesi.