Miras.cz -
Seminárky -
Podnik - Logistika VIII.
LOGISTIKA
Logistické technologie
Při uplatňování logistických řešení je potřebné využívat progresivní technologie.
TVORBA MANIPULAČNÍCH SKUPIN
Manipulační skupiny - jsou výsledkem sdružení položek materiálu
podle principu manipulovatelnosti, skladovatelnosti, přepravitelnosti
v rámci logistického řetězce vždy stejným způsobem a shodným typem technických prostředků.
- důležité pro racionalizaci práce
- tvorba HS vychází z klasifikace materiálu
- zjednodušuje analytické, návrhové a projektové práce při navrhování manipulační, dopravní a skladovací techniky
SYSTÉM KANBAN
- zaveden poprvé v Japonsku
- je založen na vztahu zákazník - dodavatel do výrobního procesu
- každý výrobní stupeň nebo pracoviště je zároveň zákazníkem, který předává své požadavky na suroviny a polotovary předchozímu stupni výroby
- zrovna tak je dodavatelem následujícímu stupni výroby
- předávání objednávky, které plní zároveň funkci dodacích listů měli podobu kartiček (japonsky Kanban) -> dnes počítač
- jedná se o decentralizovaný systém krátkodobých funkcí
- řetězec interních "výrobků" a "dodavatelů" je řízen samořídícími okruhy mezi sousedními výrobci a dodavateli
- původní nosič informací - kartu KANBAN předává "výrobce" svému "dodavateli" ke zpracování ve stanoveném termínu a požadované kvalitě
Důležité zásady:
- "výrobce" (zákazník) nesmí žádat ani dříve ani více kusů k dodání
- "dodavatel" nesmí dodat požadované objekty ani dříve ani více
- nesmí se vyrábět na sklad
- nejefektivnější tuto metodu je možné využívat v případech jednosměrného
toku (zboží) materiálu, výrobní operace lze snadno sladit a nedochází ke změnám
požadavků na finální výrobků. (tzn. Velkosériová výroba s ustáleným prodejem)
Předpoklady:
- harmonizace kapacit v celém výrobním řetězci
- univerzálnost výrobních prostředků
- stavebnicová konstrukce výrobků a standardizace jejich dílů a dalších komponentů
- nízké procento zmetků
- konstantní velikost dávek
STRATEGIE Just in Time ("právě včas")
- nejznámější a nejrozšířenější logistická technologie
- nejprve se používala v Japonsku, USA, Evropě
- spočívá v uspokojování potřeby po určitém materiálu ve výrobě nebo
po určitém hotovém výrobku v distribučním článku jako dodání "právě včas",
tj. v přesně dohodnutých a dodržovaných termínech podle potřeby odebírajícího článku
- dodávají se:
- malá množství
- v co možná nejpozdějším okamžiku
- velmi často (i třeba několikrát za den)
- správně aplikovaná a pochopená technologie JIT je účinným nástrojem pro zvýšení produktivity a přináší řadu dalších efektů (snížení zásob, snížení rozsahu manipulace s materiálem, zlepšení jakosti apod.)
- vnější znak filozofie JIT je minimalizace zásob respektive jejich úplné vyloučení - -> k tomu dojde až výsledkem soustavy promyšlených racionalizačních a koordinačních opatření v systému podniku jako celku a rovněž u dodavatelů a odběratelů
- JIT nepředstavuje uzavřený soubor jasně definovaných metod a pravidel postupů,
je to spíše filozofie, která musí být dotvářena v souladu s charakteristickými podmínkami
daného podniku do konkrétních racionalizačních opatření
- přesto lze vyvodit určité zásady:
- minimalizace pohybu materiálu ve skladech a zároveň je uplatňován
princip řízení vícestupňového výrobního procesu tak, že výrobní jednotky
jsou výlučně a přímo řízeny aktuální potřebou odpovídajících navazujících stupňů
- tento systém je nutné dodržovat i vůči dodavatelům a odběratelům
Důsledky zavedení JIT:
- Vzrůstající nejistota
- Nárůst požadavků na kvalitu
- Potřeba užších partnerských vztahů -> snižování počtů partnerů, větší požadavky na jejich spolehlivost
- Zkracování objednávacích cyklů
- Nárůst nejistoty
- Větší zranitelnost
Quich Response (QR) rychlá odezva
- Systém rychlé odezvy je strategie používaná v sektoru maloobchodu
- Začala se používat v textilním a oděvním průmyslu - nyní i jinde
- Je založena na zdokonalení řízení zásob a urychlení jejich toku
- Plná implementace QR zahrnuje uplatnění systému JIT v rámci celého zásobovacích řetězce
- Systém využívá kombinace snímání dat pomocí čárových kódů a elektronické výměny dat
- Je prováděno průběžné sledování prodeje jednotlivých finálních produktů zákazníky a tyto informace a z nich odvozené informace jsou v reálném čase předávány všem zainteresovaným článkům logistického řetězce
- Výsledným efektem je:
- Snížení zásob
- Zkrácení doby odezvy
- Snížení počtu případů, kdy požadované zboží není na skladě
- Snížení rozsahu manipulace
- Minimalizace rizika zastarávání výrobků
Efficient Conoumer Response (ECR) - efektivní odezva zákazníků
- Je zvláštní varianta QR, vyvinutou v oblasti výroby a obchodu s potravinářským zbožím
- Zaměřuje se na hodnotovou stránku logistických řetězců a eliminuje činností, které nepředávají hodnotu
- Efektem je snížení zásob zboží (o 42%) -> snížení nároků na kapacity skladů ->
v prodejnách maloobchodů tzn. změnu poměru ploch ve prospěch prodejních ploch
- hlavní efekt je stabilita řetězů, daná dílčí strategií objektivního uspořádání sortimentu výrobkových skupin
- jistota v objemech zboží smluvních vztazích umožňuje přestupovat na cenové komponenty -> snížení cen
- zavedení ECR předchází analýza hodnototvornýho řetězce a vytvoření nákladových modelů, na jejichž podkladě obchod s výrobce sjednávají sortiment a cenu, ale manži, způsob dodávek, balení…
Výběr metod pro řešení logistických problémů
- logistika je aktivní spolutvůrce strategie podniku a dostává podobu horizontálně a vertikálně integrovaného systému
- pokud uvažujeme o metodě log. Musíme nejprve zvážit, do které ze systémových poloh patří daný problém. Hlavní skupiny systematicky orientovaných metod patří:
- metody sledování trhu
- metody rozboru využití a projektování technických prostředků a PS
- metody prostorového umístění logistických prvků
- statistické metody zpracování informací
- metody hodnotové analýzy a hodnotového inženýrství
- metody operačního výzkumu:
lineární a dynamické programování;
síťová analýza;
řízení zásob;
teorie hromadné obsluhy;
teorie obnovy;
simulační metody
Předpokládané trendy v logistice
Stále více se bude uplatňovat:
- zvětšování podílů logistiky na tvorbě strategie podniku
- orientace na kvalitu TQM
- využívání logistiky jako konkurenčního nástroje
- používání technologie JIT
- používání technologie OR a ECR
- zvětšování průhlednosti logistických N
- zdokonalovaní logistických informačních systémů
- vyšší účast profesionálních logistiků v pracovních týmech