Západní KANADA a USA, roadtrip 2018 (5.)
Icefield Parkway & Jasper National Park

8. 6. Icefield Parkway

Zu si sice vyhlédla nějaký park 300 kilometrů odsud, zatímco já chtěl využít prosluněnou předpověď na legendární dálnici Ledovců. Trochu náročnější, nicméně o prosluněné ráno najíždíme na 230kilometrovou Icefields Parkway - perfektní prázdná silnice lemovaná hory s ledovci a s mnoha zastávkami. Hned je tu třeba Herbert Lake jako dokonalé zrcadlo na horské štíty. Jeden trečík k jezeru Helen (6km x 2) a Katherine (8km) zkusíme. Po párstech výškových metrech se zase brodíme sněhem. Ale tady už těch trekuchtivých zoufalců bylo víc, tak v bílých stopách postupujeme krajinou s Dolomitskými vrchy až k zamrzlému Helen Lake a po 12 kilometrech zpět k silnici. To k protějšímu jezeru Bow to bylo jednoduší. Je 10 metrů od silnice.

A další jezero. A možná nejslavnější. A jestli ne, tak rozhodně nejmodřejší - Peyto Lake. Nad ním je pár vyhlídek a k dokonalosti už chybí jen trek nad něj na třítisícový Caldron Peak. Zu začne balit Kanaďana a už se jí tady líbí nějak víc. Jen ty jeho už teď pořezané žíly asi neznačí, že by s ní měl šanci dlouho přežít;)

Herbert Lake

Icefield Parkway

Trek k jezeru Helen

Helen Lake

Jezero Bow

Koukám, že i pro Kanaďany je třeba návody upravovat podrobně. Sice je tu učí, že mají i v divoké přírodě sbírat psí hovna do pytlíků kvůli nemocem, což dělají a poctivě pytlík zaváží. Ale další krok s vyhozením do koše už popsán nebyl, tak jsou psí hovna v pytlících poházeny podél cest. Projdeme Mistaya kaňon, kde se řeka v peřejích zúží na pár decimetrů. A dál na široké pláně údolních niv řek Saskatchewan a Mistaya. A další noc na krku, tak vyjíždíme tady po pár kilometrech z národního parku na lesní plácek.

9. 6. Icefield Centre

Přejíždíme dvoutisícové sedlo Sunwapta, které je hranicí národních parků a jsme v Jasperu. Hned je velké návštěvní centrum Icefield, kolem něhož je několik ledovců. Pro dnešek končíme a vyrážíme na túry. Hned za pasem na Parker Ridge se Saskechwanským ledovcem končícím v jezeře, vysoko na vyhlídky k Wilcox Passu, či k čelu ledovce Athabasca naproti centru, kde přespíme na spacím parkovišti za 12 CAD vhozených do kasičky.

Peyto lake

Řeky Saskatchewan a Mistaya

Icefield Centre

Ledovce kol

Sněžná noc

10. 6. Jasper NP - Falls Parkway

Ráno se probouzíme do bílé krajiny, celé auto máme zasypané sněhem a sněžit nepřestává. Ledové centrum máme s plnou parádou. Taje to jen na asfaltu, ale stromy i cesty jsou zasypány 10 mokrými centimetry. Škoda že ta bílá krajina je schovaná v mlze a mracích. I pár ptáčků se tu schlíple klepe. Tohle neláká ani na zastávky a vylezeme se pomazlit s vločkami a pocukrovanou krajinou až u divokých Sunwapta Falls a Athabasca Falls. Vodopády jsou prostě fajn. Ty Athabasčí jsou zas po delší době slušná masťnárna se zájezdy. Ty nehrozí u pár pěších kilometrů kolem Horseshoe Lake a v údolí Pěti jezer, kde obejdeme asi přibližně…. pět jezer. A tím jsme na konci Icefield Parkway v městečku Jasper. Trochu ho prolezeme a za vesnicí Pocahontas zapadneme do upršených hajan.

údolí Pěti jezer

Wildlife se moc nekonal

Krajinky

11. 6. Jasper NP - Sulphur Skyline - Miette Hot Springs

Na takový den jako včera je jeden lék – hotspringy. Ty se v Kanadě dají zřídka najít. Ne sice jako přírodní islandské, ale jedny jménem Miete jsou za rohem. Ale naložení do horkých bazénů se musí zasloužit. Přímo odsud vede Sulphur Skyline Trail na čerstvě zasněžený vrchol, kde řádí orkán a strhává turisty do plání. To není zas takový problém, když Korejky chodí v papučích.

Dole jsou horké prameny v bazénech, kam se jdeme do zavíračky nahřívat. Potkáváme zase Janu a spol. No jo, na festivalech vyprávíme drsné příběhy z hor a pak se sejdeme naložení ve vařícím koupališti. Jezdí tu klasickým obytňákem a se spacím parkováním takové obštrukce s legálností nedělají. Prý mimo sezónu je to v cajku. Na noc se ale stejně vracíme na naši zašívárnu na paloučku za hranicí parku. Na to, že většina míst je na webu, jnbhv tak málokdy je tam někdo jiný. Buď na to ostatní kašlou, nebo si platí normálně kempy a hotely. Ale to vzhledem k počtu Čechů a Poláků tady je nepravděpodobné.

Sulphur Skyline Trail

Miette Hot Springs

Maligne Lake

12. 6. Jasper NP

Nádherný počas, tak vymetáme zastávky do Jasperu - vody, laguny, kytičky… Další pěkná soutěska Maligne zas smrskne řeku mezi šutry. Trochu relaxu u jezera s jezírkem. A hele zvíře. Tak kromě veverek u silnice potkáváme v Kanadě i jednoho losa. Tím je s Jasperem i Albertou konec. Za hranicí ojukneme téměř čtyřtisícový Mount Robson a vracíme se do Vancouveru po vedlejších cestách, které nás zavedou na krásné spací a piknikové tábořiště u Husího jezera .