SKOTSKO & WALES
5. Ostrov Skye

6. 9. pokr. Příjezd na ostrov Skye

Pádíme večerem až do hlavního města ostrovů v Portree, což je místy líbezný mořský přístav. Je tu pár městských ulic, ve kterých chvíli hledáme volná místa v pubu. Hraje se Mistrovství Evropy ve fotbale, což sice už 2 týdny úspěšně ignorujeme, ale dnes hrají Ostrované, takže taky poznat trochu té typické kultury - hospoda, fotbal a pivo. Hraje sice jen Wales, ale s ním Skoty spojuje jistá animozita vůči Angličanům, tak jim fandí. Kor když hrajou proti Cristýnkovi Bolínkovi. Dobře to moc nedopadlo, 2:0 na góly (a piva v pubu versus v supermarketu pak 4:1 na libry). Tmou mizíme za město (kemp stejně zdálky už hlásal obsazeno) k přehradě, kde je dokonce parkoviště. Ale na kochání to moc není, protože venku fučí ledový vichr, že i to malé jezero dělá slušné vlny.

Skotské obrázky..

..z ostrova Skye

7. 9. Ostrov Skye

Ráno objíždíme ostrov, hotspoty jsou tu vlastně jen tři a mezi nimi je pár zastávek na útesech s výhledy na pobřeží se Skotském v dáli a na rozpadlé osady. Možná nejslavnější britský vodopád je zde na Kilt Rock, což jsou vysoké útesy z čedičových sloupů, přes než z horního jezera padá voda přímo do moře. K dobrému pohledu by se hodilo létat, což většina turistů neumí, tak se tísní na malých platformách vedle.

Na túrku je po vyjetí serpentin fajn okruh kolem Quirangu. Možností túr je na ostrově spousta, v každém krámku prodávají brožury s 50 zajímavými trasami. Ale asi stejně dopadnete podobně jako my teď. Začíná chcát. Vyrážíme nad zelenými útesy k sopečným jehlám s vyhlídkami a drobnými vodopády. Ayssan vcelku rozumně zdrhá zpět žrát, já jdu do sedla. Když orkán se slejvákem tlačí do zad, ani mi nepřijde, jakou dělám blbost. To si uvědomím po otočení, kdy se mnou vítr hází na všechny strany. A za ten hodně matný obrys jehly to asi nestálo, o čemž jsem v návratovém utrpení mohl dlouze rozjímat.

Vodopád Kilt Rock na ostrově Skye

Skály Quirang

Na západě ostrova toho moc není, kor když zbývá při slejváku jen kochání z auta. Na to není stavěn ani jediný hrad Dunvegan, který není odnikud vidět. A pěší chůze po parcích za dalšími šutry dnes už fakt ne. Ale jak teď koukám na internet, tohle by bylo trochu větší než standardní skotský hrad.

My ulovili jiný slavný obrázek. Konečně jsme viděli skotský horský skot, který se objevuje na každé pohlednici. Jsou to trochu vytrvalejší hnědý krávy s přehazovačkou, ofinou a rohama. Do cesty se připlete i jeden z brlohů, resp. Broch, což je pradávná kruhová pevnost stará přes 2000 let. Dnes zbyly jen vysoká kruhová základna s pořádným výhledem, ale stavba to byla kdysi slušně vymakaná.

Útrobami ostrova se mlhou prokoušeme zpět do Portree na fish&chips, internet a vyrazíme na přespání na útesech s půlnočními panoramaty. Teď jsme nejzápadněji, takže před půlnocí slunce nezaleze.

Skotský náhorní skot

Highland cattle

8. 9. Ostrov Skye

Po včerejšku šokující ráno - vymydlená obloha, takže včera asi CK Mundo definitivně odjelo. Vedle máme nejslavnější skalní útvar – Starého muže Storru, k němuž vede turistická magistrála na hodinový okruh. Starý pán pod horami složený ze sopečných vrstev se ale mrakovým dýmem dál ohání. Ty turistické mapky by se bývaly hodily, ale stejně je už třeba být za 48 hodin na letišti, tak jdeme vymést střed ostrova. Máme totiž ještě jeden rest – whisky.

Destilerky jsme nějak furt míjeli. Zde na ostrově jednu mají, název neznámý – Talisker (založena teprve před 50 lety) a vzhledem k přítomnosti na turistickém ostrově z toho čišela trochu komerce. Vstup za 8 liber, hodinová prohlídka ovsa a dalších ingrediencí, co se nějak ukuchtí a nakonec ve sklepě jeden panáček (ve Skotsku je velkorysý limit alkoholu za volantem 0,8 promile).

Cesta k..

Old Man of Storr

Talisker Destillery

Fairy Pools

Další slunečné kochačky až k bazénkům pod Cuillin Hills. I tohle patří do turistických top5, lidí jako much a dokonce se někteří v bazénkách mezi vodopády opravdu koupou, což si Číňané nadšeně fotí. Jdeme pod horu, kde jsem z knížky vyčetl variantu trojúhelníkového okruhu. Tu asi moc jiných lidí nevyčetlo, protože cesta rychle mizí v bahně mezi stovkami potůčků. Ayssan velmi rychle pojal nedůvěru k mé trase a než cestičku se mnou, vzal to vzdušnou čárou přes všechny skály, keře a jezera zpátky k autu. Já hrdinně vydržel přes hodinu bahnění až k potoku se stezkou, která dokončila trojúhelníkový okruh. A byl bych u auta dřív, kdyby se na konci nepřipletla rozvodněná řeka. Ale hezké údolí to tu bylo, i s vanou na případné nocoviště.

Já mám ale zálusk na koupel v moři, k němuž se údolí svažuje. Na pobřeží je dlouhá pláž s jednoduchým kempem, proti jsou útesy s vodopády, nad hlavou krásné hory. Zaplavat jsem si šel, ale úplně velkorysá dávka temp z toho nebyla. Nicméně za slunce je ten Skye skvostný.

Jenže my už razíme dolů, pár zastávek a za mostem teplá sprcha. Dědek nás nejdřív vyhání, že se zavírá, ale babka ho umravňuje a tři minuty civilizace se nám dostane. Ještě jeden hotspot numero úno před námi je – možná nejslavnější skotský hrad Eilean Donan, respektive nejslavnější panoramato s hradem na ostrově v hlubokém fjordu. Masovka to musí být slušná, ale se západem půlnočního slunce se osvícený hrad zrcadlící se v hladině s vysokými hradbami utápí v pustotě a tichu. Krásnou klidnou atmosféru vychutnáváme do temné noci, než se posuneme o pár kilometrů do lesa.