CESTOVÁNÍ

TravelInfo


   

Faerské ostrovy (a Dánsko)

- 1 -   Cesta na sever
- 2 -   Faerské ostrovy - hlavní ostrov Streymoy
- 3 -   Ostrovy Eysturoy a Vagar
- 4 -   Nejjižnější ostrov Sudoroy
- 5 -   Střední Bhútán
- 6 -   Severovýchodní ostrovy
- 7 -   Dánsko - Jutský poloostrov


Původní plán byl měsíc a půl roadtripu Norskem přes Lofoty až na pravý Nordkapp. I v tomhle plánu hrálo jistou roličku Dánsko, protože to je můj nejméně prozkoumaný evropský stát, a to včetně všech Monac i Andorr. Jediným dánským zážitkem dosud bylo nejdřív nastoupit z letiště do opačného vlaku někam na Roskilde a pak v oblečení na Thajsko proběhnout deštivou únorovou Kodaň. Ani letos z toho nic nebylo, červen je fuč a v červenci už bude Norsko obsypané bydlíky, co si nakoupila za covidu celá Evropa, které pak budou šněrovat jedinou cestu Norskem na sever, protože to je tak jediný rozumný nápad, co se s těmi bílými krávami dá v létě dělat.

Tak aspoň urvat jeden týden na to pevninské Dánsko. Tam asi nebudou davy ani v červenci. Co vono tam vlastně je? Panna v Kodani (kterou jsem tehdy neviděl), Legoland a možná Hamlet tam měl ten hrad (což mimochodem měl, je to Kronborg na sever od Kodaně). Ale i vnitrozemnské mosty a trajekty nejsou za babku, tak by se člověk spokojil s tou pevninou, zdolal nejvyšší horu Dánska a uvidíme, co nám Dánsko strčí pod nos.

A to se pak nabízí přihodit Faerské ostrovy. Tak to bude trochu na déle než tejden. Faery mají dokonale vyrovnanou předpověď i na léto – déšt a 12 stupňů. Do tohodle se kupodivu nikomu na tři týdny v červenci nechtělo. Ale za mě lepší než naše 35stupňová vedra.

Takže Faerské ostrovy… letadlem z Dánska by to šlo za větší obulus (teď 10 tisíc, dřív i za 5), ale horší je to na Faerech s auty. Půjčoven není mnoho a týden vyjde na 30 tisíc. Pak je tu faerský trajekt Smyril Line, pendlující přes Faery mezi Islandem a Dánskem. Řada turistů na Island si tu udělá zastávku na pár dní a pak pokračují dál. Snažit se dostat auto na Island je už zbytečné, tam konkurence zafungovala, ale sem to ještě nedorazilo. Do lodi se vejde 800 aut a přes 1200 pasažérů. Nacpe se tam i spousta kamionů, protože je to hlavní zásobující zdroj celých 50tisícových ostrovů.

Pro cestu jsem se rozhodl jen 4 dny předem, ale i tak ještě byly palubenky, které vyšly za jednu cestu na 168 eur za osobní auto, 128 za člověka a 34 za postel v základní sdílené kajutě (ve dvou a víc už se dostane soukromá kajuta za podobný peníz). Zpátečka tedy vyjde na 660 euro (ve dvou by to bylo za tisíc, objednáno přes en.smyrilline.fo. Odplouvá se z severozápadního cípu Dánska v Hirtshalsu. Plavba trvá asi 32 hodin, což pro člověka, co se naposled poblil i v neapolském zálivu cestou na Capri skýtá zajímavou zábavu. No uvidíme…

Trasa

3. 7. - 24. 7. 2022
(Německo) Zvěřín - Lübeck - (Dánsko) Nejvyšší hory - Jezerní oblast - Hirtshals - (Faery) Torshavn a 10 (z 18) faerských ostrovů - Streymoy, Vágar, Eysturoy, Sudoroy, Bordoy, Kunoy, Vidoy, Svínoy, Fugloy a Kalsoy - (Dánsko) Skagen - Frederikshaven - Saeby - Aalborg - Aarhus - NP Mols Bjerge - Jelling - Billund - Ribe - (Německo) Hildesheim - Dresden