MAROKO & IBÉRIE
(8. Španělsko - Ronda)

14. října: La Linea – San Pedro – Ronda

Včerejšek byl pěkně nabušený a dnes to nebylo o moc lepší. Ranní běh a koupel v dalším slunečném dni jsem zavrhl a probudil se až na nákup v supermarketu. Ceny jsou nízké a těch čokoládových věcí... no dobře, ovoce je tu taky. Dnešní cíl je historické městečko Ronda, kde jsme doufali v další kopcovité tůry.

Přímo to nejede, tak jedeme busem podél moře na Malagu. Prvních pár kilometrů je ještě prázdné pobřeží, ale velmi rychle se mění v neprostupnou hradbu betonových vil a vysušují se poslední volná bažinatá místa na vyfiknutí nových resortů pro německé důchodce. Vystupujeme v San Pedru před Malagou, což je poslední pobřežní zastávka na trase Malaga – Ronda, než se bus začne šplhat do hor.

V budce na ulici kupujeme lístek. Jede to za 4 hodiny, tak máme dost času na plážování na Costa del Sol. Na dlouhé pláži se válí desítky lidí a v moři se válí trochu zelené řasy. K úžasu to zrovna nevyrajcuje, ale ani řasy ani ledárna mě od dlouhého cachtání neodradí. Máru samozřejmě ano. Busem prudce šplháme do kopců a za chvíli jedeme až do Rondy po náhorní plošce ve výšce kolem 700 metrů.

Most v...

Gibraltar

Kostel Holy Spirit...

...začatý v roce 1485

Ronda je krásné městečko s 35 tisíci obyvatel. Leží na skále rozdělené vedví hlubokým kaňonem, přes který se vinou nádherné staré mosty. V okolí je hned trojice národních parků a obzor je poset bílými vápencovými skálami a dají se odsud dělat dobré treky. I když na kole by to bylo jednodušší, protože je třeba se nejdřív dostat ke kopcům. V sezóně přes den docela praská pod náporem jednodenních výletníků od moře.

Původně jsme se chtěli vydat do hor na dva až tři dny se stanem, abych ho taky užil, když už ho táhnu. V turistických informacích nemají mapky okolí, protože staré vyprodali a nové ještě nedodali. I když na internetu se chlubí desítkou hike trailů, tak bohužel nic nevíme my ani oni. Večer ani zítra ráno jsme totiž žádný funkční internet v celé Rondě nenašli. Bydlíme ve  starším hotýlku v centru za dvacku a dáme jen celodenní výlety. Dnes máme čas na město, které stojí z jedné strany na vysoké skále s nádhernými výhledy. V centru je býčí aréna (Plaza Toros z 1785) a nejznámější rondovinou je Nový most z 18. století klenoucí se vysoko nad kaňonem a spojující centrum se starým Muslimským městem na další skále. Tam je pár starých kostelů (Santa Maria s bývalým minaretem), památníků, muzeí a paláců (Montezumův, Mondragonův). Dál a níž se vypíná nedokončený kostel Espirit. Ještě toulačka venkovem pod útesy a užívání živého španělského večera v centru plus pizza a pivo. Pořádný rozdíl proti marockému mrtvolnému klidu.

Výdaje: 26.54 € (750 Kč)
Ubytování: pension v Rondě 20€ /dvojlůžák se spol.sociálkou)
Doprava: bus La Linea-San Pedro 4.53 €, San Pedro-Ronda 3.88 €
Jídlo: véča-pizza 4.5+pivo 1 €...

Nový most z 18. století

Město Ronda nazítří z kopce Mures

Torreador

15. října: Ronda

Vyrážíme nazdařbůh na venkov. Na obzoru se vytipla jedna vyšší hora, tak jsme to vzali přímo k ní přes kopce a doly. Nejdřív jsme obešli nižší partie města se Starým mostem a Arabskými lázněmi. Tady se narazilo na dobrou věc, jíž je vstup do státních památek v neděli zdarma. To jsme ale již dnes nevyužili, a že by v Rondě bylo co prošmejdit. Ale dnes se šlo do přírody. Pokračovali jsme mezi olivovými háji, vinicemi, přes potůčky pod Rondou na první kopec. Kupodivu se objevily i turistické ukazatele. Naším směrem vedl jeden na Montejaque. To by mohla být naše hora, takže budeme tu značku sledovat. A v dálce vidíme nějaké úvozy, podle kterých bychom se k vyhlédlé bílé hoře mohli dostat.

Zmlsaní naším turistickým značením jsme skončili u první křižovatky, u druhé na nás vyběhl pes a u třetí už byla v trapu. Tak pokračujeme naším směrem na kopec. Procházíme vesničkou Indiana se starou školou, míjíme smrdící potok a po zbytečné zacházce nacházíme opět značení ve formě dřevěné tyčky obarvené na vršku různými barvami. Přes potok a železnici se dostáváme do národního parku Sierra of Grazalema. Teď už před sebou máme jenom cestu vzhůru, žádné obydlí a nemělo by už nic stát v cestě. Kromě turistického značení. To nás postupně zavádí divným směrem, aby se zase ztratilo.

Když už je jasné, že k našemu kopci nevede, bereme to cestou necestou (tou spíš) vzdušnou čarou cíli. Přes olivový háj, desetimetrové strže a pak už jen píchávými keři, kterými před námi prolejzaly maximálně kozy. Cesta to byla veselá, Mára mě proklínal, překlopýtali jsme nějaké vápencové kopečky a po dlouhém trmácení jsme došli do sedla pod naším kopcem.

Ten nakonec měřil sotva tisíc metrů a zřejmě se jmenoval Mures. Tam se ukázal zásadnější problém, a to že ta hora šutrů byla kompletně oplocena. Na co nevím, ale obcházka nikam nevedla. Prošli jsme příjemné údolí a došli na silnici. Čas se docela posunul. Ještě poslední metry po silnici k nějaké ceduli. Tam začíná turistická stezka k jeskyni Cuena de Hundidero. Je to i s mapkou, má asi půldruhého kilometru, tak to ještě prubneme.

Původní cíl cesty kopec Mures

Konec cesty v jeskyni Hundidero

Je to pěkně z kopce, takže se máme na co těšit zpátky. Tradiční ruiny vesničky a zřejmě i dávno nepoužívaná vodní přehrada bez kapky vody. Člověk se vesele může projít po jejím hřebeni se stometrovou hloubkou na obě strany. Na druhé straně se zařezává hluboký kaňon s jeskyní. I když sem je to oficiální stezka, tak leda pro kamzíky. Na konci skály začíná impozantní vstup do jeskyně. Ona řeka, která tudy někdy možná teče a třeba i naplní tu přehradu, tady vyhloubila několik kilometrů dlouhý tunel pod horou. Až na amatérskou zpěvačku tu nebyla ani noha. Zkusili jsme pár desítek metrů a výborný. Škoda že nebyla pořádná baterka a čas. Ač jsem si tuhle cestu vycucal z prstu, téměř dokonale jsme okopírovali jeden z hlavních rondských trailů (popis najdete na internetu).

Za pomalého soumraku jsme pelášili zpátky a s odpuštěním našich zacházek jsme byli v Rondě maximálně za dvě hodinky. Slušný výlet na 25 kilometrů, ale s mapou by to bylo o hodně pohodlnější. Ten Montejaque byl nakonec nějaké městečko. V Rondě jsme ještě marně zkoušeli najít supermarket. Aspoň jsme stačili skočit na těstoviny. A zítra do Sevilly.